onsdag 26 augusti 2009

Bi Kidude & Culture Musical Club



Bi Kidude och Culture Musical Club från Zanzibar, Tanzania, framträder vid en musikfestival 2004.

Det började vid lunchtid med en kommentar till blogginlägget om den kenyanska musikgruppen Sauti Sol och sedan har det rullat på. En massa gamla minnen från mitt besök på Zanzibar bubblade upp. Jag kom att tänka på deras traditionella arabiskt inspirerade taarabmusik som jag tyckte så mycket om, men som det var flera
år sedan jag lyssnade på senast.

Nu har jag tillbringat några timmar vid datorn och sett på videos och lyssnat till ljudfiler med taarab. Det fanns betydligt mer än vad jag hade vågat hoppas på och jag insåg att det skulle bli svårt att välja vad jag skulle lägga upp på bloggen. Men när jag hittade videon ovan så var valet självklart.

Bi Kidude är taarabmusikens drottning, en pigg kvinna någonstans mellan 90 och 100 år. En del hävdar att hon är äldre än 100 år, detta trots att hon röker flera paket cigaretter om dagen och inte spottar i glaset. Hon började sjunga taarab redan på 1920-talet och har fortsatt med det under hela sitt liv.

Förmodligen återkommer jag till musiken längre fram, men ni som redan nu vill börja utforska dennna musikskatt kan lämpligen börja med att söka på taarabYouTube och East African Tube

Här kan ni lyssna till flera timmar med taarab, både modern och traditionell.

3 kommentarer:

Fazeela Selberg Zaib sa...

Sorry! Var inte mening att väcka nostalgin! hehe :)

Den här artisten var något nytt för mig! Åh nej nej...jag är inte AVIS, på det faktum att du vart i Zanzibar...

Alls....

(sur min)

Svarten sa...

Men Zanzibar har tydligt blivit väldigt "turistigt" på senare år. Jag var där innan "invasionen".

Hade även planer på att läsa swahili på universitet i Uppsala för att senare kunna fortsätta studierna på Zanzibar med studielån - men det blev aldrig av :-(

Fazeela Selberg Zaib sa...

Jag läste en termin, halvfart, i Uppsala, men det blev inte mcyket av det då jag hade heltidsstudier och en massa resor vid sidan av... men jag kan rekommendera kursen och professor Lodhi är riktig kul..om jag inte minns fel är han ifrån Zanzibar...det är tydligen viktigt att skilja på Tanganyika bor (fastlandet) och Zanzibari!