måndag 28 september 2009

Svartens vardagsmat


Efter att ha frossat i recepten på bloggen Malins vardagsmat blev jag inspirerad att själv ställa mig vid spisen i dag och laga något smarrigt. Tidigare, som gift, stod jag ofta vid spisen och älskade att laga mat. Numera, som singel, äter jag oftast på restaurang, men det händer att det blir lite pasta och köttfärssås när min dotter är här. Men även hon föredrar numera att äta ute.

Dagens recept är en riktig klassiker, tillagad enligt Cajsa Wargs princip ”Man tager om man så hafva kan ...” Jag blev tyvärr tvungen att skippa lagerbladen och kryddpepparkornen eftersom mitt kryddsortiment för tillfället endast består av salt och peppar. Ölen fick ersättas med ett glas juice (drucket ur ett specialdesignat porterglas) eftersom jag jobbar i kväll/natt. Fiffig som jag är serverades läckerheten på en papptallrik för att slippa ifrån den tråkiga disken.

Läs blogginlägg om Bullens pilsnerkorv

Klassiskt pilsnerkorvsrecept

Knäckebröd
Bullens pilsnerkorv
Senap (favoritsorten)
Salt
Lagerblad
Kryddpepparkorn

Lägg korvarna i en kastrull med vatten och korvspadet. Salta, värm några minuter tillsammans med lagerbladen och kryddpepparkornen. Bred senapen på knäckebrödet och lägg på korven. Avnjutes gärna med ett glas kallt öl.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Du behöver gifta dig!

Svarten sa...

OK. Jag står till förfogande om du hittar någon lämplig kvinna.

mammamarie sa...

Hahaaaaaa....!!!! Skrattar ihjäl mig! Det var det bästa middagstipset jag sett! Heeelt prestigelöst. Mycket humor. Love it!

Unknown sa...

Svarten, vet du inte att "match-making" är en folksport för oss egyptier!

Be careful what you wish for...

Fazeela Selberg Zaib sa...

Vilken inspirerande dukning... haha Jag har nästan lust att skicka ett matpaket till dig!

Förutom mat är muslimer också tokiga i konceptet "att hitta en partner" åt någon...

Svarten sa...

MammaMarie

Vid riktigt festliga tillfällen brukar jag dekorera med något ätbart grönt - trots att det strider mot traditionen. Men man måste vara beredd till lite nytänkande.

Fazeela/Bouhamza

Det där om att stå till förfogande var, vid närmare eftertanke, något förhastat, men matpaket låter som en utmärkt idé.

Åsa sa...

Kanske skulle Mammamarie och Svarten gå på date?? :)