onsdag 6 november 2013

Ms Marvel som muslimsk tonårstjej


I februari nästa år släpper förlaget Marvel det första numret av en serietidning om en amerikansk muslimsk tjej vid namn Kamala Khan, 16-årig dotter till invandrare från Pakistan bosatta i Jersey City.

Seriens författare G. Willow Wilson, som konverterat till islam, har jag skrivit om flera gånger tidigare i samband med hennes serietidningar Cairo, Air och den självbiografiska boken The butterfly mosque.

- Jag ville att Ms Marvel skulle vara trovärdig, någon som verkliga människor kan relatera till, särskilt unga kvinnor. Gymnasiet var en mycket omtumlande tid i mitt liv, så jag använda mig flitigt av dessa erfarenheter - kommande vuxenliv, hantera skolan, känslomässigt laddad vänskap, som är en så stor del av att vara en tonåring, säger Wilson.

Läs mer i New York Times.

Inga kommentarer: