lördag 9 juni 2007

Akbar Ahmed: A Journey into Islam

I morse fick jag ett email som tipsade om den alldeles nyutkomna boken A Journey into Islam: The Crisis of Globalization av Akbar Ahmed, professor i islamiska studier vid American University i Washington DC. Enligt BBC är han en av världens ledande kännare av islam.

Emailet länkade till en recension skriven av Ishtiaq Ahmed professor i politisk vetenskap vid universitetet i Stockholm. I recensionen citerar han följande stycke ur boken:
"Since the late twentieth century, the Muslim world has plunged into the age of globalisation, which to many people resembles a new form of imperialism. Its emphasis is on producing the most goods at the lowest cost, along the way accumulating wealth for some higher standards of living regardless of the cost to society. Neither faith, in its pure spiritual sense, nor reason, based in classical notions of justice and logic, appears to figure prominently in the philosophy of globalisation."
Till grund för boken ligger en resa som författaren Akbar Ahmed gjorde under 2006 tillsammans med två av sina forskningsassistenter, den ene en muslimsk kvinna. Med på resan var även två amerikanska studenter, varav en kristen kvinna. De besökte Jordanien, Syrien, Katar, Pakistan, Indien, Indonesien och Malajsia och gjorde djupgående intervjuer med 120 personer ur olika samhällsskikt.
När jag började leta efter ytterligare information om boken och dess författare, så hamnade jag på hemsida för en amerikansk radiostation, Interfaith Voices, där man kan lyssna på ett drygt 50 minuters samtal med Akbar Ahmed och hans medresenärer.
Jag tänkte bara provlyssna lite innan jag klickade mig vidare, men blev så fascinerad att jag lyssnade igenom hela programmet. Tillsammans med en kopp kaffe blev det en riktigt trevlig och lärorik start på denna vackra dag. Du kan lyssna på programmet nedan.

Get this widget Share Track details

2 kommentarer:

Omar sa...

Hej! Jag har länkat dig igen.

Svarten sa...

Jo, man tackar :-)

Själv är jag en mycket trogen besökare på din blogg, som alltid är mycket intressant.

Jag lovar att i fortsättningen vara lite flitigare med länkningen till den.