tisdag 12 juni 2007

Abjeez - persisk världsmusik från Östersund



Reklamvideo inför gruppen Abjeez spelningar i USA (2:40)

Det är bara att konstatera; jag hänger inte med längre.

Under mina år som frilansande musikjournalist med fokus på "världsmusik", eller vad man nu vill kalla den, så var jag ofta bland de första att upptäcka den nya spännande musiken. Som frilansare var jag tvungen att "ligga steget före" om jag skulle få artiklarna sålda. Numera är det en ren tillfällighet om jag råkar snubbla över någon ny artist eller grupp.

Som nu i natt, när jag var in och tittade på Mosaic: World news from the Middle East hos Link TV och även passade på att kolla några av deras "world music" videos.

Jag fastnade omedelbart för gruppen Abjeez och deras härliga blandning av olika musikstilar. Den korta presentationen berättade att gruppens sångerskor och frontpersoner, systrarna Safoura och Melody Safavi, var födda i Iran men uppväxta i Sverige. Storasyster Melody har flyttat till USA, men Safoura bor kvar i Östersund.

Abjeez släppte sitt debutalbum Hameh förra året. Inför några spelningar i USA under april och maj i år kom dansremix CD:n Who's Yo' Daddy?.

Läs en intervju med Safoura Safavi

Besök Abjeezs hemsida och deras MySpace där du hittar musikvideos och audio-filer.

1 kommentar:

Anonym sa...

De var med på nyhetsmorgon idag, spelar på Södra Teater ikväll och i Uppsala imorgon! Min bror är med i Adjeez ;)
Ha det gott!!