torsdag 25 februari 2010

Alice i Underlandet



Den första filmatiseringen av Alice i Underlandet från 1903.

Den 3 mars har Tim Burtons nya film Alice i Underlandet världspremiär. Den första filmversionen som gjordes med Lewis Carrolls bok från 1865 som grund är dock betydligt äldre. Cecil Hepworth och Percy Stow gjorde redan 1903 en tolv minuter lång film med bokens illustrationer av Sir John Tenniel som utgångpunkt. Filmen var då den längsta som producerats i England. I dag återstår endast cirka åtta minuter av filmen. Läs mer om filmen

4 kommentarer:

Saladin sa...

Känner jag Tim Burton, och jag tror att jag gör det eftersom jag tittar på allt han rör vid, så lär denna version vara mörkheten själv. Jag kan bara inte vänta på att få se den!

Förresten. har du hunnit lira Dante's inferno än? Den verkar vara rätt så bra.

Svarten sa...

Nä, något Dante's inferno har det inte blivit. Det sägs att det är mest ögongodis, men inte mycket till spel. Just nu funderar jag mest på att köpa Heavy Rain, det låter riktigt spännande.

Saladin sa...

Är inte alls så mycket för actionspel (FPS undantagna) men Dante's inferno och Heavy rain är två spel som kan mycket väl få mig att tjacka en PS3. grejär bara at jag kommer att vara superupptagen i åtminstone ett halvår framåt så om jag inhandlar sakerna nu så är det stor risk att de kommer att TV:n och samla damm tills de blir för "inaktuella" för att spelas...

Svarten sa...

Mest av allt ser jag fram mot Starbreeze två spel som de utvecklar åt EA. Det ena är byggt på Bourne-böckerna och det andra är ännu hemligt, men jag törs sätta min heder på att det är en remake av klassiska Syndicate.

Eftersom jag äger en ansenlig post aktier i bolaget så finns det även andra än rent spelmässiga intressen inblandade :-)