torsdag 11 februari 2010

100-procentig värdeökning på investering

Utan att gå in på några närmare detaljer (typ; antal), kan jag konstatera att sopsäckarna med tomma ölburkar dryckesburkar numera tar upp hela mitt källarförråd. Under det gångna året blev jag tvungen att börja bygga på höjden. Men att släpa iväg dem till affären. Icke. Jag brukar säga att det är en investering för framtiden, ett slags pensionssparande. Panten på tomburkar har varit densamma, 50 öre, sedan 1987 och någon gång måste den ju höjas. Så har jag resonerat.

Nu ser jag på Sveriges Radios hemsida att det snart är dags att skörda frukterna av flera års lättja och snålhet (=att inte orka panta burkarna och samtidigt vara för snål för att slänga dem). Den 15 september i år höjs panten till en (1) krona. Plötsligt ökar värdet på aluminiumberget i källaren med 100 procent. Det här är förmodligen en av mina bästa investeringar någonsin. Det lönar sig att vara snål och lat. Och törstig.

Redigerat

Neeej! Jämmer och elände. Ve och fasa. Läste just Burkpanten chockhöjs till 1 krona och där framkommer att streckkoden (EAN) på burken avslöjar när den är inköpt. Burkar köpta före 15 september kommer fortfarande bara att ge 50 öre i pant. Aldrig får man vara riktigt glad. Aldrig!

3 kommentarer:

Cherin sa...

Hahahaha, ska jag komma förbi med en lastbil?

amanda sa...

jag har lagt upp länkar vart du kan finna det i Koranen :), de visar direkt till Koranverser.! tack själv :D

Svarten sa...

Amanda

Stort tack. Jag ska ta mig en ordentlig titt på länkarna så snart jag får tid.