onsdag 12 maj 2010

Muslimer attackerade Vilks i Uppsala

Igår kvälll utbringades det med all säkerhet en och annan skål sverigedemokrater emellan. Ett mindre antal muslimer i Uppsala gjorde nämligen sitt bästa för att ge det främlingsfientliga och islamofobiska partiet ny vind i seglen efter den kraftiga nedgången vid den senaste opinionsundersökningen om partisympatier. Jag säger som Bouhamza i blogginlägget Det kommer aldrig att sluta väl:

Tack så hemskt jävla mycket! Ni lyckades med vad sverigedemokraterna försökt med utan framgång och vred precis tillbaka polemiken till 1100-talet!

Videon av Sooreh Hera, som Lars Vilks visade vid den tumultartade tillställningen igår, bloggade jag om i december 2007.

OBS! Nota Bene! Attention! Achtung! اهتمام

En uppmaning till alla hjärndöda, vilka ni än må vara; ni ska naturligtvis INTE klicka på någon länk i mitt decemberinlägg om ni tror er uppfatta videon och Sooreh Heras fotografier som anstötliga och/eller kränkande.

Tillägg:

Aldrig har jag skämts över svenska muslimer som idag. Skäms på er som beter er som idioter i min religions namn. Islam är fri från era handlingar. Skäms!

Hasbiyalla wa ni'm al wakeel Cherin Awad

6 kommentarer:

Cherin sa...

Herregud vilka idioter.

Anonym sa...

Detta har lugnt fyllt på all bränsle som krävs för SD att värva hundratals fler medlemmar. Och nu ska alla vi muslimer återigen få stå till svars för vad några nya hycklares handlingar. Vill vi muslimer bidra till islamofobin som bara verkar bli större eller visa folk vilken vacker och fredlig religion Islam innebär? Göra Lars vilks samt Sverigedemokraterna en tjänst och attackera Lars Vilks eller resa sig och bara gå därifrån? Dårar.

rachelle sa...

Tack för din länkning! Vilken intressant blogg :) Ha en superdag och fortsätt kämpa med att få vissa muslimer att sluta skämma ut oss andra!

Carl Jakobsson sa...

När Vilks kom med sina Muhammed-teckningar i 2007 var det en hel del muslimska föreningar som polisanmälde det. (Obs. länken är bara till en cachad sida.) Nu, efter angreppet mot Vilk och dennes föreläsning, får jag intrycket från vissa muslimska bloggare stödjer den här ansatsen, nämligen att försöka kriminalisera sådana här avbildningar av Muhammed. Några, som Mohammed Omar och Bahlool, verkar även stödja angreppet mot Vilks.

Givetvis är inte deras åsikter nödvändigtvis representativa för en majoritet eller ens stor del av alla svenska muslimer. Men, jag kan inte låta bli att undra, hur många muslimer stöttar en sådan lagstiftning som begränsar yttrandefriheten för sådana här fall? Rör det sig om en liten minoritet som på något sätt har tagit sig upp i toppen av vissa muslimska organisationer (om än bara för ett kort tag), eller en större minoritet eller en majoritet? Och finns det några viktiga nyanser mellan olika förbudsförespråkare?

Somaiyah sa...

Jag håller inte helt med. Självklart är våld helt fel metod att använda, men samtidigt vet jag inte om jag hade kunnat bli att flyga i taket om jag varit på föreläsningen och själv sett detta. AstaghfirAllah. Just därför ska vi inte ens gå på dessa föreläsningar överhuvudtaget. Varför ens sätta sin fot där Vilks ska föra sin talan? Låt honom utnyttja yttrandefriheten bäst han vill, och låt oss ignorera det på det sätt profeten Mohammad (frid vare med honom) skulle ha gjort - genom tålamod, uthållighet och bön.

Narrated by Abu Huraira:
Allah's Apostle (saw) said: "The strong is not the one who overcomes the people by his strength, but the strong is the one who controls himself while in anger."

Mikaela H B sa...

Milde tid.. Vad har personernas för fel egentligen? (syftar både på vilks och "muslimerna")

Tack för att du skriver om detta. Hade ingen aning om det! Skrivit lite om det i min blogg nu.