fredag 14 maj 2010

Om rätten att kränka



Läs Magnus Betnérs artiklar Vilks och Förtydligande om Vilks

För många år sedan besökte jag en omdiskuterad konstutställning på Moderna Museet i Stockholm. I media förekom ofta ordet "skandal" i samband med utställningen. Själv minns jag inte längre vilken utställning det var eller vad som ansågs så upprörande. Men det saknar betydelse i detta sammanhang.

När jag med några vänner vandrade omkring i utställningslokalen lade jag märke till en äldre pälsklädd kvinna som tycktes betrakta tavlorna med stort intresse. Hon såg faktiskt ut som en karikatyr av en östermalmskärring. Kvinnan stod länge framför varje tavla, tog två steg bakåt och vickade på huvudet åt höger och vänster för att sedan ta tre steg framåt och böja sig ned för att riktigt närgånget granska konstverket. Hennes ansikte var totalt nollställt, inte en tillstymelse till känslomässig reaktion gick att avläsa.

Jag snusade redan på den tiden och märkte att det var hög tid att lägga ut prillan som hade börjat rinna. Vid en av dörrarna, ett par meter ifrån östermalmskärringen, upptäckte jag en papperskorg med en skyddande plastpåse i. Jag gick fram till papperskorgen, lyfte upp den och petade ut snuset. Kvinnan gick sedan fram till papperskorgen och tittade ned i den.

- Det var det äckligaste!

Hon var mycket upprörd, kanske rent av kränkt

Inga kommentarer: