lördag 15 september 2012

Twittrat om protesterna mot muhammedfilmen


Detta tweet såg jag i natt och tyckte det var så bra att jag retweetade det. Vid en närmare titt upptäckte jag vem av cirka ett 100-tal som hade retweetat det före mig - och det var inte vem som helst, utan Ingrid Mattson. För er som inte känner till henne kan jag nämna att hon är professor i islamiska studier och före detta ordförande i paraplyorganisationen Islamic Society of North America (ISNA), nordamerikas största muslimska organisation. Hon var också den första konvertit som ledde organisationen.

Första gången jag stötte på hennes namn var när hon i egenskap av ordförande i ISNA ställde upp bakom den livligt omdiskuterade koranöversättningen av Laleh Bakhtiar, där hon i kapitel 4, vers 34 använder utrycket "gå iväg" istället för slå/handgripligen tillrättavisa.

Kvinnor som Ingrid och Laleh inger hopp för framtiden.

Inga kommentarer: