lördag 8 december 2012

Hyllningsång till Malala Yousafzai



Shayla Cram, en amerikansk diplomat vid USA:s konsulat i Peshawar, Pakistan, har skrivit en sång på pashto som en hyllning till Malala Yousafzai (klicka nedan vid"etiketter" för mer infomation om henne). Peshawar ligger i nordvästra Pakistan, i närheten av gränsen till Afghanistan, och är ett starkt fäste för talibanerna och andra terroriströrelser. Staden utsätts regelbundet för attacker av terrorister, däribland en självmordsattack mot en amerikanska konvoj i september, och amerikanska diplomaters rörelsefrihet är underkastade sträng kontroll på grund av säkerhetsskäl.

- Vad kan jag göra till exempel i Peshawar när jag inte kan gå utanför konsulatets grindar? Hur når jag någons hjärta och låter dem veta vem jag är när jag inte rent fysiskt kan gå ut?, säger Cram till nyhetsbyrån AFP och fortsätter:

- Ett av de mest effektiva sätten är att använda musik, eftersom det är något som folk kan ta till sig och förstå på ett enkelt sätt.

Sången spelades in med hjälp av Crams pakistanska vänner inom musikbranschen. Nu planerar hon att spela in ett helt album tillsammans med lokala musiker och framföra sånger på olika pakistanska språk.

Inga kommentarer: