fredag 31 mars 2006

Aprilskämt

April, april din dumma sill
Jag kan lura dig vart jag vill


I morgon är det 1 april.
Den dag på året då det är fritt fram att ljuga och luras. Det är högst osannolikt att det dyker upp något aprilskämt på den här bloggen. Jag brukar nämligen alltid komma på mina skämt några dagar för sent och tänker att: "Rackarns. Men nästa år...då!".

De svenska medierna brukar vara ordentligt på hugget 1 april. Ett klassiskt aprilskämt genomfördes 1962. Svensk TV hade då bara en kanal och alla sändningar var i svart/vitt. TV:s tekniske expert, Kjell Stensson, framträdde i en nyhetssändning och påstod att det nu fanns en enkel metod som gjorde det möjligt att se sändningarna i färg. Han visade hur man genom att fästa en nylonstrumpa framför skärmen förvandlade sin svart/vita TV till en färg-TV. Det sägs att hundratusentals nylonstrumpor klipptes sönder den kvällen i de svenska hemmen.

Kjell Stenssons aprilskämt återfinns som nummer tre på en lista över The Top 100 April Fools Day Hoaxes of All Time

Så var på din vakt mot mediernas rapportering i morgon. En uppmaning som för övrigt, i allra högsta grad, gäller även under årets övriga 364 dagar.

1 kommentar:

Pierre Falk sa...

Du har Mac. Grattis till ett bra val! (För det är väl iCal-ikonen jag ser?)