Jag har alltid varit intresserad av massproducerade bilder i alla former och speciellt bilder som har ett entydigt syfte; t.ex. att rösta på ett visst politiskt parti eller köpa en speciell produkt. Konserverad gröt innehåller reklam för allt möjligt och min målsättningen är att lägga ut ett nytt reklaminslag varje dag.
Om vi tittar med kritiskt granskande ögon, så tror jag vi kan lära oss en hel del om oss själva och den värld vi lever i.
Texten nedan är hämtat från Reklam och PR - historia och utveckling
Reklam och PR är inga nya påfund. De har faktiskt existerat i flera tusen år, om än i blygsammare former. I grund och botten handlar det om att övertyga människor om att en viss tjänst eller produkt är bättre än andra, och det har driftiga affärsmän gjort sedan tidernas begynnelse. Arkeologer har funnit "reklamskyltar" i ruinerna av det antika Rom och Pompeji, och medeltida handelsmän använde sig ofta av utropare som mot betalning gick omkring i städerna och ropade ut lovord om olika varor.
Men vartefter tillvaron har blivit mer komplex, har också reklamen blivit det. En del påstår att reklamen etablerar trender i samhället, men man kan även se den som en reflexion av vad som sker i världen. Och vi lever i en värld där webbsidor, mobiltelefoner, teve och många andra medier har stor betydelse. Vi lever också i en värld där tusentals företag konkurrerar om vår uppmärksamhet.
Jämfört med dagens massiva marknadsföringskampanjer var reklamen för femtio år sedan enkel och rakt på sak, med tydliga budskap och bilder av nöjda konsumenter. Dagens reklam använder många olika tekniker och medier för att fånga uppmärksamheten hos vår tids upptagna människor. Reklamen kan vara spännande, överdriven eller utformad som om det inte handlade om reklam, och den kan dyka upp på de mest oväntade platser - till och med på toalettlock!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar