måndag 1 maj 2006

Starbreeze - The Darkness

Starbreeze är ett bolag här i Uppsala som utvecklar TV- och PC-spel. Själv är jag inte någon "hardcore gamer", men jag är väldigt intresserad av spelbranschen och framför allt då ur ett socialt och kulturellt perspektiv.

Starbreeze har de senaste två åren arbetat med att utveckla ett spel grundat på den amerikanska serietidningen The Darkness. Det första reguljära numret av tidningen kom ut i december 1996. Seriens skapare, Marc Silvestri, tecknade tidningens sex första nummer och Garth Ennis skrev berättelserna. The Darkness publiceras på 19 olika språk med en upplaga på drygt 500 000 ex per nummer och genererar drygt 25 miljoner dollar i årliga intäkter.

Om drygt en vecka börjar världens största spelmässa, E3 i Los Angeles. Det blir också den verkliga avsparken för lanseringen av Starbreezes spel, som planeras att finnas ute i butikerna före årets slut. Någon gång under nästa år blir det även premiär på en film som grundar sig på tidningen The Darkness.

Nu i dagarna har de första bilderna från spelet dykt upp på vad som kommer att bli The Darkness official site. Bilderna finns även hos Voodoo Extreme Om ni vill läsa de senaste nyheterna om Starbreeze och spelet, så rekommenderar jag ett besök på starbreeze.info som är en oberonde informationssajt.

Ni kan vara säkra på att jag återkommer till Starbreeze och The Darkness. Jag har ju redan skrivit en del om tidningen här på bloggen och haft en kort presentation av konstnären Mattias Snygg som är "concept artist" på Starbreeze och varit med om att skapa karaktärerna till spelet.

Inga kommentarer: