torsdag 16 november 2006

Sverige och slavhandeln

Slavfortet i Cape Coast, Ghana (1992). Foto: Svarten

Jag har länge haft i tankarna att uppmärksamma en relativt okänd period i svensk historia; Svenska Afrikakompaniets deltagande i slavhandeln i västafrika under 1600-talet. Dokumenten om kompaniets verksamhet förstördes förmodligen när Stockholms slott brann ner 1697 och det var först 1990 som vi fick klarhet om att Svenska Afrikakompaniet bedrivet slavhandel.

I sin doktorsavhandling, Handelskompanier och kompanihandel - Svenska Afrikakompaniet 1649-1663. En studie i feodal handel (Acta Universitatis Upsaliensis, 1990), har György Nováky lyckats påvisa, med hjälp av fram för allt holländska dokument, att det svenska handelskompaniet aktivt deltog i slavhandeln.

När jag i dag äntligen hade bestämt mig för att skriva om detta, så började jag med att göra en sökning på nätet. Till min stora förvåning är den första träffen hos Google en motion till riksdagen med rubriken "Sverige och slavhandeln", inlämnad den 27 oktober i år av Ingvar Svensson (kd). Motionen inleds

"Handeln med svarta slavar – främst över Atlanten – innebar en enorm folkomflyttning av stor tragisk omfattning. Den påbörjades tidigt av Portugal och Spanien med Storbritannien som efterföljare. Även Holland och Frankrike ägnade sig åt denna hantering. Att Sverige också varit inblandat i denna fruktansvärda människohandel är mindre väl känt. Det är dags att erkänna och klargöra Sveriges roll i sammanhanget."

Läs hela riksdagsmotionen Uppgiften att ett avtal slöts 1850 med kungen av Fetu i Ghana är ett feltryck, det skall naturligtvis vara 1650.

Jag vill också passa på att rekommendera Janne Lundströms utmärkta serietidningar och ungdomsböcker om skeppspojken Johan Vilde och hans äventyr, efter att han rymt från ett av Svenska Afrikakompaniets skepp och stannat i Ghana. Böckerna gavs för några år sedan ut i ny upplaga av Natur och kultur.



Project Monkz feat. Maulana: Once a slave (5:43) Text / Lyrics

Musikvideon är delvis inspelad i det handelsfort i Cape Coast, Ghana, som ursprungligen anlades av Svenska Afrikakompaniet.

4 kommentarer:

Pierre Falk sa...

Tack för upplysningen. Det hade jag ingen aning om, men nu vet jag.

GN sa...

Kul att ens arbetet uppmärksammas. Du kan få min bok om du vill och har vägarna förbi historiska institutionen.

G.Novaky

Svarten sa...

Tack för erbjudandet, G.Novaky.

Men boken köpte jag redan i början av 90-talet och läste med stort intresse.Tack för det kunskapslyftet!

Johan sa...

black monkz låten du länkar till är rasistisk och kränkande mot alla oskyldiga vita män & kvinnor som kollektivt hålls ansvariga för slavhandeln.Vanligt folk i Sverige hade inget med det afrikanska slaveriet att göra.
Jag tycker det är konstigt att just den afrikanska slavhandeln får så stort utrymme när man vet att det förekommit slaveri i alla tider i alla länder jorden runt.Viktig att pointera utan dem lokala afrikanska slavjägarna hade inte Europeiska köpmän haft möjlighet att köpa så många slavar.