söndag 18 maj 2008

100 sånger för Barack Obama

De allra flesta av er känner säkert till att Will.i.am, tillsammans med några andra artister, har spelat in två sånger/musikvideos till stöd för presidentkandidaten Barack Obama. Flera av er känner säkert till ytterligare ett antal artister som specialskrivet sånger för Obama. Men jag tror inte det är så många som har koll på vilken enorm mängd med Obama-sånger som finns tillgängliga på internet.

Den 11 februari i år gjorde jag mitt allra första enkla bildspel till en calypso av The Mighty Sparrow som heter Barack the Magnificent, en hyllningssång till Obama. Jag laddade upp videon på YouTube och DailyMotion Den har nu totalt över 180 000 träffar.

Jag tyckte det här med politiska kampanjsånger var intressant och bestämde mig för att börja samla på mig de Obama-sånger jag kom över. Efter ett tag gjorde jag en spellista där jag samlade sångerna
- i dag lade jag till den 100:e sången på listan. Då har jag ändå sållat bort en del som inte riktigt fyllde de krav jag har på konstnärlig och teknisk kvalité. Dessutom vet jag att det finns ytterligare sånger som skulle platsa på listan, men som jag inte lyckats hitta på nätet.

De allra flesta sånger har jag själv letat upp, men några artister har även kontaktat mig och frågat om jag vill lägga in deras sånger på listan. Vilket jag naturligtvis gärna gör.

Oavsett hur det går för Barack Obama i valrörelsen, så är en sak säker: America's got talent!

Lyssna på spellistan Barack Obama for president 2008

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att det finns så många sånger. Säkert finns det lika många som handlar om de andra kandidaterna. Men finns det då inte sånger om våra politiker här i Sverige? Hörde inga om någon vid förra valrörelsen. Men det är kanske något som kommer i framtiden här också.

Svarten sa...

Jo, visst är det fascinerande med alla dessa kreativa människor som bidrar till Obamas kampanj.

Jag är dock helt säker på att det inte finns lika många sånger till stöd för de övriga kandidaterna. Inte ens om samtliga, som vid någon tidpunkt ställt upp i 2008 års presidentval, skulle lägga ihop "sina" specialskrivna sånger skulle de komma i närheten av alla som skrivits till förmån för Obama.