torsdag 15 maj 2008

Lars Hollmer: Boeves psalm

Boeves Psalm by Lars Hollmer on Grooveshark

När jag första gången lyssnade på Pierre Falks Folkmelodi för några dagar sedan, tänkte jag genast på Boeves psalm. Både låtarna har vackra melodier med luftiga arrangemang som får mig att minnas, och se fram emot, varma och bekymmersfria sommardagar. Musik som gör mig riktigt glad. STIM skriver i sin presentation av Lars Hollmer att

med låten ”Boeves psalm” (från ”XII Sibiriska Cyklar”, 1981) lyckades Lars skapa en modern klassiker som fått en självklar plats bland låtar som Evert Taubes ”Nocturne”, Ulf Lundells ”Öppna landskap” och Georg Riedels ”Idas sommarvisa”. Den har spritts över världen i otaliga arrangemang och inspelningar, och med lite tur kan man få höra den på en restaurang i Japan.

2 kommentarer:

Pierre Falk sa...

Och jag kan inte förneka att Lars Hollmer inte bara fanns i mitt bakhuvud när jag satt och lekte vid pianot. Även i mitt framhuvud.

Faktum är att min första plan var att nynna fram melodin, som i Samlas låt "Folkvisa i morse". Men då hade källan varit allt för uppenbar.

Förresten är du (snart) länkad.

Anonym sa...

Nice efter att ha besökt nitzas blogg och tittat på vanvård.