fredag 23 mars 2012

Ett sömnigt inlägg om vårtrötthet

V%C3%A5rdepression%20och%20v%C3%A5rtr%C3%B6tthet%20drabbar%20miljoner

Torbjörn Åkerstedt, professor i beteendefysiologi, lär oss tolka kroppens signaler.

Jag har varit extremt trött under den senaste tiden. Hur mycket jag än sover är jag lika trött när jag vaknar och jag orkar inte göra någonting, vilket också har märkts i antalet inlägg här på bloggen. Inte ens matlagning, som jag älskar att hålla på med, har roat mig. Istället har jag tömt frysen på all färdiglagad mat jag tidigare gjort i ordning. Så här vill jag inte ha det. Det är inte första gången jag upplever detta vid denna tid på året och jag vet att det kommer att fortsätta ytterligare några veckor.

Som alla redan förstått handlar det om vårtrötthet. Kanske till och med om en lättare vårdepression, men någon medicinering har jag aldrig känt behov av. Vad kan jag då göra? Enligt experterna behöver jag mest av allt ljus, mycket ljus. Och ljus, det är precis vad jag inte får. När man, som jag, har ständigt nattarbete går man och lägger sig på morgonen/förmiddagen och vaknar sent på eftermiddagen. Eftersom jag är så trött sover jag längre än vanligt på dagarna och går i ännu större utsträckning miste om det jag mest behöver. Moment 22

Det finns en hel del att läsa om vårtrötthet och vårdepression, men jag nöjer mig med att länka till två artiklar från mars 1998 av Aftonbladets medicinske reporter Caroline Hougner: Så kan du bota din vårtrötthet och Experternas tips gör dig piggare

Inga kommentarer: