lördag 17 mars 2012

Varför världen blivit mindre våldsam


Jag hade ingen aning om vem Steven Pinker var förrän i natt, då jag tittade in hos Don Christos värld och läste om Pinkers bok The better angels of our nature: Why violence has declined I den använder denne psykologiprofessor vid Harvard över 800 sidor för att visa att världen blivit mindre våldsam (Fan tro't, sa Relling) och varför.

Jag blev mycket intresserad och gjorde naturligtvis mina sökningar på nätet. Läste till min förvåning, och stora besvikelse, att han i torsdags besökt Uppsala och hållit en föreläsning med utgångspunkt från boken. Det hade jag således totalt missat. Men besvikelsen vändes snabbt till glädje när jag upptäckte att hela föreläsningen (40 minuter), med inledningar och åtföljande paneldiskussion fördelat på tre videos, fanns utlagd på universitetets webb-tv Ni som föredrar en light-version kan ovan se hans föreläsning hos TED från mars 2007.

I går var Pinker gäst hos Skavlan Programmet finns tillgängligt på nätet till och med 15 april 2012.

Inga kommentarer: