tisdag 12 februari 2013

Avpixlat, Mats Dagerlind och den fria debatten


Jag såg gårdagens debatt hos Publicistklubben på nätet. Mats Dagerlind deltog som representant från Avpixlat, den blogg som blivit det populäraste tillhållet för sverigedemokraternas aggressiva nätkrigare, vilka Jan Guillou i en krönika jämför med nazisternas SA-busar. Det finns naturligtvis mycket av det som framkom i debatten som vore värt att kommentera, för min del insåg jag det meningslösa med en seriös diskussion när Dagerlind i en av sina första repliker menar att det är en mänsklig rättighet att få uttrycka sina åsikter och sedan bedyrar att på Avpixlat får alla göra det. Hur är det möjligt att ens försöka föra en diskussion med någon som blåljuger folk rakt i ansiktet?

Jag har under många år varit aktiv på olika modererade internetforum - någon jävla ordning ska det vara på ett forum. Jag har även försökt komma till tals på Avpixlat och dess föregångare Politiskt Inkorrekt Under de första månaderna raderades alla mina kommentarer på Avpixlat och följdes automatiskt av några veckors blockering. När jag efter ett längre uppehåll gjorde ett nytt försök fick jag under en tid kommentera igen. Jag var noga med att inte uttrycka några personliga åsikter, utan det handlade oftast om att länka till olika intressanta artiklar. Om mina kommentarer tog upp bristen på demokratiska rättigheter och andra missförhållanden i muslimska länder fick de vara kvar, men annat raderades. Som kommentar till ett inlägg om de eländiga förhållandena i Malmö skrev jag helt kort:

"Svenskarna trivs bra på den ort där de bor. Mest nöjda är de som bor i Malmö. 73% uppger att de trivs bra i stan" + denna länk

Det blev för mycket för Avpixlat och raderades snabbt.

Vid ett tillfälle hade jag en liten brevväxling med någon/några av redaktionens anonyma medlemmar om deras raderande av mina kommentarer. Först skyllde de på "praktikanterna", de frivilliga krafter som modererar kommentarsfälten, och menade att "ibland kan någon vara nitisk i överkant". Snart ändrades tonläget och jag fick veta att mina modesta kommentarer på Avpixlat i själva verket handlade om att

"du vet precis som vi att du trollar och provocerar rätt duktigt i kommentarsfälten och bör därför inte låtsas så förvånad om en och annan av dina kommentarer försvinner/.../ Det finns de här som tycker att du borde blockeras helt och hållet men än så länge får du kommentera. Spill inte onödig energi på att besvara detta mejl med tirader om att du inte förstår vad vi talar om, det blir bara tröttsamt och får pendeln att slå över mot att vi kanske trots allt ska blockera dig från allt kommenterande."

Och så tycks nu vara fallet. Numera möts jag ständigt av budskapet på bilden ovan när jag besöker Avpixlat. Ridå.

Uppdaterat:

Läs även MammaMaries blogginlägg Avpixlat – en sekt med egna sharialagar

13 kommentarer:

MammaMarie sa...

Jag såg också debatten och tyckte väl att många kommentarer från den där Mats Dagerlind inte följdes upp som de borde.

Jag har också kommenterat där och fick tillslut upp precis samma budskap, efter bara en kvart. Efter första blockeringen bytte jag dator, och fortsatte kommentera,i nytt namn, och sedan blev även den blockerad. Jag skrev ett inlägg:
http://mammamaries.wordpress.com/2012/12/02/avpixlat-en-sekt-med-egna-sharialagar/

De har lågt i tak med yttrandefriheten bland de där anhängarna.

Kubbe sa...

Det här har jag varit med om sedan 2003. Att bli utslängd från forum, få kommentarer bortplockade osv. Att det är en nyhet för dig är ju kul. Det blir väl lite som ett uppvaknande av vad vi andra som inte har rätt åsikter fått vara med om. Jag vet inte hur många gånger jag blivit kallad troll för att jag inte hållit med. Själv älskar jag att debattera med åsiktsmotståndare och tycker att det är tråkigt att Avpixlat inte släpper igenom fler kommentarer av andra åsikter. Däremot blir man lätt trött på floskler.

Flashback är mig veterligen det enda forum där alla släpps igenom. Så vill man debattera på riktigt så får man göra det där, men då gäller det att man inte är så känslig.

Men visst är det frustrerande att få långa kommentarer bortplockade när man skrivit på SVT-debatt exempelvis.

Men så ser debattklimatet ut i Svea rike. Alla åsikter är inte välkomna överallt.

Vad tycker du om det? Bör man få ha vilka åsikter som helst på SVT-debatt eller Aftonbladet eller i andra kommentarsfält? Eller bör man bli bortplockad ifall man har fel åsikter som på Avpixlat?

Svarten sa...

Kubbe

Åsikter ska bekämpas med ord, inte med censur. På Avpixlat förbjuds vissa åsikter. Jag har aldrig besökt ett modererat forum där man varit så rädda för "fel" åsikter som på Avpixlat.

Kubbe sa...

Har du "fel" åsikter då?

Jag förstår ju att du inte stött på det problemet om du har rätt åsikter. Men jag som har "fel" åsikter i det mesta har aldrig stött på ett forum som varit så öppet som Avpixlat.

Är du med på vad jag menar?

Har du "fel" åsikter i feministfrågor exempelvis?
Genus?
Invandringspolitik.
Kriminalpolitik?

Anonym sa...

När det gäller modererade forum som till exempel avpixlat så är det intressant vilka kommentarer det väljer att plocka bort.

Det finns ett enkelt knep man kan ta till. Skriv kommentaren. Ta en skärmdump när kommentaren är postad och sedan om kommentaren tas bort ta den kommentaren och lägg upp dem på den egna bloggen under rubriken "modererat av avpixlat".

Grejen är den att när de modererar och ta bort saker de inte tycker om och låter andra kommentarer ligga kvar då är det avpixlats redaktionens val.

De håller med kommentatorn eller så tycker det att kommentaren är acceptabel.

Anonym sa...

"Flashback är mig veterligen det enda forum där alla släpps igenom. Så vill man debattera på riktigt så får man göra det där..."

Nja, jag kan hålla med om att FB är öppnare än Avpinkat men det är inte yttrandefrihetens högborg det heller.

http://www.annatroberg.se/2013/01/21/yttrandefrihet-ar-inte-sa-enkelt-i-praktiken/

(Jag tycker Anna imponerar stort ibland.)

mvh

RJK

Anonym sa...

Förresten...om jag får uttrycka en humble opinion...tycker jag att du ska ha en "senaste kommentarer" ruta på höger sidan.

Det skulle jag uppskatta i alla fall.

/RJK

Svarten sa...

RJK

Nja, det skulle bli en väldigt innehållslös och ointressant lista. Antalet besökare ökar, men antalet kommentarer har sjunkit ordentligt under de senaste åren. Tydligen tycker alla som mig - om jag nu mot förmodan skulle tycka något ;-)

Anonym sa...

Ok, misstänkte nåt sånt.

Min tanke var att det skulle ge fler kommentarer. Jag t ex hänger inte här dagligen men kommer in då och då och kollar de senaste inlägg. Men då är det egentligen ingen mening att kommentera något som är några dagar gammal för ingen ser det (utom dig förstås).

Nåja, annars har jag inga klagomål. Jag tycker du fixar det här jävligt bra:)

RJK

Svarten sa...

Äh, fan. Du får som du vill, RJK. Inte kan jag säga "Nej" till min gamla mentor :-)

Anonym sa...

Bra där, unge man!

Senaste kommentarer istället för Populärast den senaste veckan kanske?

(Jag börjar bli jäkligt trött på att se Gina Dirawi naken:)

RJK

Svarten sa...

Uppdateringarna av senaste kommentarerna tycks inte fungera :-( Nu går jag och lägger mig ZZzzz...

tankerjagda-kaj-genell sa...

Ja att bli blockerad på Avpixlat känner jag igen. Jag lade ner en massa tid på att kommentera och framföra avvikande åsikter. Blev blockerad och alla mina inlägg försvann. Det är Avpixlats feghet! Genuint dålig site. Fram för ett demokratiskt samtal!