torsdag 14 februari 2013

Dokumentär: Hip Hop Hijabis (2)



Se även Hip Hop Hijabis - An extended scene

Fick ett e-brev i går med anledning av mitt blogginlägg om dokumentärfilmen Hip Hop Hijabis. Jag publicerar brevet i dess helhet och hoppas att ni, kära läsare, hjäper till med att sprida information om detta filmprojekt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hej Svarten,

Jag heter Daniel och jag jobbar för Mette Reitzel på Faction Films i London. Mette berättade att du var svensk och att du har bloggat om filmen Hip Hop Hijabis tidigare och bad mig informera dig om hur kampanjen går. Vi har lagt upp en ny scen på vår Sponsume sida under "updates".

Under de senaste veckorna så har vi fått väldigt mycket medial uppmärksamhet. Vi blev intervjuade på BBC förra veckan och kommer att göra två intervjuer till (en på fredag för BBC Asia och förhoppningsvis en till intervju på söndag på BBC Spirit). Men vi vill framförallt nå ut till den unga muslimska befolkningen i olika länder världen över. Vi blev i veckan intervjuade av en fristående TV-kanal i Egypten och i England och USA är vi i kontakt med en rad muslimska organisationer men vi har ingen större spridning bland muslimer i t.e.x Sverige. Därför undrar vi nu om du skulle kunna tänka dig att kontakta några av de muslimska bloggare du listat i din blogg å våra vägnar.

Vi tror att det här är ett viktigt projekt för att sprida ökad förståelse för Islam och skulle verkligen uppskatta din hjälp.

Här är en artikel som publicerades för två dagar sedan via Muslimah Media Watch som kanske kan vara intressant: Talking with “Hip Hop Hijabis” filmmaker Mette Reitzel

Med vänlig hälsning.

Daniel - Production Assistant


Tydligen är intresset för filmen redan stort bland mina bloggbesökare. Produktionsassistenten David berättade att över 900 besökare som sett den första trailern på Vimeo hade gjort det på min blogg. Nu fattas det bara att ni också bidrar med en slant till filmens produktion. Det finns flera möjligheter som passar alla givares plånböcker. Att för ynka 150 kronor få ladda ner en förhandskopia av filmen när den blir tillgänglig, samt en sång av Poetic Pilgrimage, känns ju verkligt inbjudande. Och tänk den sköna känslan när filmen har premiär; att veta att det blev möjligt tack vare ditt bidrag.

Inga kommentarer: