måndag 8 maj 2006

Bedrägeriförsök

Under det senaste halvåret har jag vid flera tillfällen fått email som uppenbarligen är rena bedrägeriförsöken. Det har handlat om email där avsändaren tydligen försöker få uppgifter om mina förmodade konton hos Barclay Bank, Chase Bank eller PayPal (Klicka på länkarna för att se mailen).

Hittills har jag bara ryckt på axlarna åt mailen, raderat (utan att klicka på någon av länkarna i dem) och tyckt att det varit rätt taffliga bedrägeriförsök. Men uppsåtet är ju egentligen mycket allvarligt; jag förmodar att avsändaren är ute efter att tömma mina bankkonton. Eller är det "bara" någon spammare som försöker få mig att bekräfta min emailadress?

Så vad gör jag?
Polisanmäler? Är det verkligen någon idé?
Kontaktar berörda banker?
Eller fortsätter att rycka på axlarna?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det enklaste man kan göra (förutom att rycka på axlarna förstås) är att vidarbefordra nigeriabrev & phisingförsök till abuse@ deras emailprovider...