tisdag 23 maj 2006

Ägardemokrati

Valaffischer från 1964

Jag har bläddrat igenom en hel del gamla valaffischer de senaste dagarna. En affisch för Högerpartiet från 1964 fick mig att reagera. Texten på affischen lyder: "För dig...ägardemokrati". Funderade över ordet "ägardemokrati" och blev inte riktigt klok på det. Innebär det demokrati endast för dem som äger? Ungefär som i det antika Grekland, där endast adeln hade rösträtt. Googlade och efter en del läsning hade jag lärt mig att högern lånade idén/begreppet från England; property-owning democracy.

I tidskriften Svensk Linje 2004/4 hittade jag en intressant artikel med rubriken Vad Reinfeldt bör lära av Bush av Tove Lifvendahl (partistyrelseledamot 2000-2005, moderaterna) och Henrik von Sydow (riksdagsledamot, moderaterna).

De skriver att "ägardemokrati är trygghet. När George W Bush talar om ownership society finns det en brygga till moderaternas historia som nu kan återuppväckas. Den gamle högerledaren Jarl Hjalmarson såg visionen om ägardemokratin som kontrautopin till folkhemmet och definierade demokrati lika mycket med mänskliga rättigheter som med majoritetsbeslut." De fortsätter: "Det egna ägandet måste återupprättas som den enskilda människans möjlighet att med egna insatser skaffa sig en bättre framtid och bryta sig loss från ett beroende av staten."

Lifvendahl och von Sydow anser att: "Äganderätten är för socialdemokraterna den bortglömda mänskliga rättigheten". Men jag blir inte riktigt klok på hur "ägardemokratin" och "äganderätten", som mänsklig rättighet, förhåller sig till demokratiska majoritetsbeslut. Står den över majoritetsbeslut, i t.ex. riksdagen? Avser "ägardemokratin" endast privat ägande? Lifvendahl/von Sydow skriver att moderaterna borde "upprätta en privatiseringslista för de stora statliga bolagen under nästa mandatperiod" Är det bara statligt och kollektivt ägande som kan röstas bort vid demokratiska val? För det privata ägandet ska tydligen vara en grundläggande mänsklig rättighet och därmed okränkbar. Antar jag.

Det här var bara några första reflektioner. Jag behöver nog studera och fundera mer när det gäller begreppet ägardemokrati, för jag får det inte att gå ihop. Det blir alldeles för många frågetecken i slutänden.

Eller kan det vara som det står i en skrift utgiven av socialdemokraterna 1979: "I 1964 års val dök ett nytt begrepp upp på en högeraffisch som talade om ägardemokrati! Det torde vara första och kanske också enda gången som ett politiskt parti så öppet tagit parti för den minoritet som profiterar på löntagarnas arbete."

Inga kommentarer: