fredag 19 maj 2006

Crazy Dog

I sin utmärkta självbiografiska bok Barndom beskriver Jan Myrdal hur hans mamma, Alva Myrdal, helt saknade förmågan att tolka signaler från barn och djur. Han beskriver i boken hur hans katt - efter att ha varit instängd i en transportkorg; vilket den hatade - far i väg över golvet och hoppar upp på en hylla där den ligger och trycker. Katten piskar med svansen och gör dovt hotfulla läten.
- Men den trivs i alla fall, säger Alva. Den viftar på svansen och kurrar.

För någon månad sedan såg jag ett kort videoklipp på näten, det visade en hund som ligger i en fåtölj och "leker" med sitt ena bakben. Jag blev lite illa berörd när jag såg det, eftersom hunden visade tydliga tecken på ett stört beteende. Utan att ha några som helst uppgifter om hundens livssituation, så antar jag att beteendet har utvecklats på grund av brist på stimulans. Brist på kärlek och omtanke, skulle jag också kunna skriva. Hos Google Video har filmsnutten titeln Crazy Dog och det kan nog ligga en del i det.

Den här videon har blivit mycket populär och tillhör just nu en av de mest visade på svenska bloggar. Personer som länkat till videon tycker att hunden är söt och gullig och "sååååå rolig". Om Jan Myrdals mamma sett videon hade hon förmodligen sagt: "Men den trivs i alla fall. Den leker och har kul."

Inga kommentarer: