söndag 27 december 2009

Permanent bannlyst

För ett par veckor sedan fick jag ett meddelande från ett muslimskt forum, där jag tidigare varit aktiv, att forumet efter en längre paus åter hade startat upp. Jag skrattade gott. Det är nämligen så att jag blev avstängd från forumet för närmare två år sedan och mitt IP-nummer blev blockerat. Nu har det i och för sig ingen betydelse eftersom jag i hemmet har en dynamisk IP-adress som ändras lite då och då. Om jag mot förmodan vill besöka forumet igen kan jag således göra det.

Under den gångna natten på jobbet tänkte jag besöka forumet för att kolla en uppgift i ett ämne som jag minns någon hade skrivit om. Jag möttes av detta meddelande:



Även IP-adressen på jobbet var blockerad. Det är så att vi är ett hundratal personer som har samma IP-adress på jobbet, var av flera muslimer, och vi är alltså alla avstängda. Forumadministratörerna är så förbaskat angelägna att hålla mig borta från forumet att de stänger av ett hundratal personer. Eller också är de helt enkelt bara korkade och inser inte konsekvenserna av sina handlingar, vilket är betydligt mer troligt.

När jag sökte efter forumets e-brev i mitt e-postkonto dök även
ett e-brev från sommaren 2008 upp med Mohamed Omar som avsändare. Det var alltså på den tiden han fortfarande gjorde intryck av att vara relativt normalt fungerande, även om hans hybris redan då kunde ge sig till känna. Omar beklagar sig över att han under ett år blivit mobbad av bröderna på forumet och undrar om jag vet vem som är administratör. Han var upprörd över att det på forumet inte fanns en enda referens till det han skrivit eller gjort (vilket inte stämmer). "Trots att jag antagligen är Sveriges kändaste muslim", avslutar Omar brevet.

13 kommentarer:

MammaMarie sa...

Nu är jag nyfiken förstås... Vad är det för ett forum?

Fazeela Selberg Zaib sa...

Svarten, vi lever i en oroande tid...helt ärligt. Känner mig för första gången lite otrygg, från alla möjliga hörn! En massa sjuka människor överallt. Höger och vänster

Svarten sa...

MammaMarie

Jag vill faktiskt inte göra reklam för forumet. I en diskussion om barnäktenskap hävdade en av forumets mest tongivande skribenter att

"Den övre gränsen för när människan övergår från barn till vuxen är vid 15 år. Islam gör ingen skillnad mellan att vara könsmogen och vuxen. Att bli vuxen innebär också att man blir kapabel att fullkomliga ett äktenskap."

En annan påstod i samma diskussion att afrikanska flickor blev "vuxna" i 10-11 års åldern (tror jag det var). Ingen av forumets muslimer ifrågasatte deras påståenden.

Unknown sa...

Det måste ha varit "SJÖFARAREN"
som är det omnämda forumet, väl?

Vem har inte blivit bannad därifrån!

Bahlool sa...

Tänkte också på sjöfararen..jag blev också bannad där :P wahabiterrrr agggg
Sen tänkte jag igår på att det var länge sedan du nämnde din favorit MO, så här kom det ;)

Svarten sa...

Bouhamza & Bahlool

Jag har aldrig hört talats om forumet Sjöfararen.

höfledsartros sa...

15 år hihi men det är väl ej så farligt...Många svanska och andra tjejer har ju sex när de är 15 år...Så man kan ju lika gärna ha sex när man är 15 i ett äktenskap!
Även om många afrikanska tjejer gifter sig unga i sina länder tycker jag ändå att det är dumt att påstå att alla af-tjejer blir könsmogna vid så låg ålder...Vissa tjejer får ju mens när de är 11 andra när de är 13-14....

Svarten sa...

Tjockis

"Den övre gränsen för när människan övergår från barn till vuxen är vid 15 år."

Särskilt mycket "hihi" tycker jag inte det är när personer lämnar dörren öppen för barnsex i religionens namn.

Anonym sa...

Bismi Allah

Välformulerat svar, Svarten. Detta med barnäktenskap är ett tragiskt kapitel, eftersom de flesta länder som tillämpar detta, inte lyckas tolka de islamiska lagarna korrekt, utan går på vad tradition/ekonomi/kultur föreslår.

En femtonåring kan vara mogen för ett intimt förhållande. Dock ska ju mannen hon gifter sig med, kunna försörja henne och barnen samt ge dem allt de behöver (skola, mat, kläder, dagis....) och, om hon är så ung, så ska mannen kunna axla att hon går ut gymnasiet och skaffar sig en utbildning.

Majoriteten av medelklasskvinnorna och upp, i mellanöstern, har en utbildning på universitetsnivå. Det är någonting som inte ens ifrågasätts.

Min nyckelfråga i allt detta ÄR, alltså...: Hur gammal ska mannen vara, som kan klara av allt detta ansvaret, som hem, fru och barn innebär? Och fråga två, som kanske är viktigare: varför vill han ha en femtonåring?

Innan folk kastar sina shippshipp på mig nu, så vill jag tillägga att vi inte kan jämföra oss med Mohammed (saw) och Aisha (ra) eftersom vi - handen på hjärtat nu! - inte är en hårsmån så nära dem i någonting alls.

Och, till sist; det finns en hel del muslimska gymnasietonåringar som är gifta. Med varandra. Familjerna hjälps åt; stöttar paret tills de kan klara sig på egen hand. Sådana fall finns. Och jag beundrar er, för att ni tar er kärlek och gör den "halaal" :) ma'sha'Allah!

Anonym sa...

Var vänlig o ta bort min blogg från din sida...Jag vill ej ha min blogg länkad på en sida där man föreställer muslimer i dåliga dagar
(Religion Islam!)

Svarten sa...

Anonym

Kan du ge något exempel på hur denna blogg "föreställer muslimer i dåliga dagar"?

Fazeela Selberg Zaib sa...

Wow det var en intressant kommentar? Föreställer Svarten muslimer i dålig dager? Det var det sjukaste.

Islamhatare kallar Svarten muslimvän.

Ja du, man kan inte göra alla nöjda men något är ju lite snett i denna tolkning av saker och ting.

Bahlool sa...

Shuruq allt Profeten gjorde, var för att vi ska efterlikna honom. Att hävda att du inte kan efterlikna hans och Aishas giftermål funkar inte.
Det är inte vilken gräns du eller någon politiker sätter som visar vilken ålder en tjej eller kille får ha när han gifter sig, utan det är av naturen / Allah, givna könsmognaden. Vissa är mogna vid 20 års ålder, andra är mogna vid 15 (psykiskt mognad)
På den tiden så blev folk inte så gamla, så åldrarna för giftermål var helt naturliga tidigare..men i vår värld är det som du säger, så behöver man utbildning och man behöver lite mera mognad, men att hävda att det inte är lagligt enligt islam eller att det inte bör göras funkar inte. Islamisk sharia tillåter det.
Vidare har tjejen något att säga till om i frågan, om hon inte vill så är det inte godkänt osv..