fredag 12 maj 2006

Hamnen i Uppsala 2

Pumphuset vid Islandsfallet. Vykort från 1945.

Jag noterar, till min stora glädje, att "festflotten" fortfarande ligger på behörigt avstånd från det vackra området kring Islandsfallet. (Läs gärna vad jag tidigare har skrivet på bloggen om skamfläcken i Uppsalas hamn) Men det är nog, dessvärre, bara en tidsfråga innan den åter ligger vid kajplatsen omdelbart till vänster om det gamla pumphuset (se bild ovan).

För ett antal år sedan fanns det en liten korvkiosk alldeles till höger om pumphuset. Den hade ofta öppet sent på kvällarna, bland annat för att betjäna gästerna som var på väg hem från dansrestaurangen Flustret. En kväll när jag köpte korv stoppade kioskägaren ett papper i handen på mig och frågade om jag ville skriva på. Han hade startat en namninsamling för att få ha sin korvkiosk kvar. Kommunen ansåg nämligen att kiosken inte passade in i miljön och att den därför skulle bort. Jag hade samma åsikt som kommunen, men det hade jag naturligtvis inte hjärta att säga till kioskägaren, som kämpade för att behålla sitt levebröd.

Kiosken försvann. Hur många korvkioskar som skulle få plats på "festflotten" har jag ingen klar uppfattning om, men det skulle säkert rymmas några stycken.

Sänd gärna ett elektroniskt vykort till kommunens ansvarige, Vidar Hult, och tala om vad du tycker om "festflottens" placering i Uppsalas hamn, det kommer han säkert att uppskatta. Adressen är kommuninformation@uppsala.se

Inga kommentarer: