torsdag 15 januari 2009

En engelsk by om våren



Originaltitel: Springtime in an English village (6:49)

Jag har alltid varit intresserad av massproducerade bilder i alla former och speciellt bilder som har ett klart och entydigt syfte, till exempel att rösta på ett visst politiskt parti eller köpa en speciell produkt. Reklambranschen omsätter enorma summor och målgrupperna kartläggs noggrant. Reklamens utformning kan lära oss en del om tiden vi lever i och de rådande samhällsvärderingarna.

Att se gamla propagandafilmer med facit i handen kan också vara mycket lärorikt och i bästa fall bidrar det till att vi även ser dagens samhällsskildringar och nyhetsrapportering med mer kritiska ögon.

För några dagar sedan såg jag en äldre kortfilm som skildrade vårens ankomst till en liten by på den engelska landsbygden. Drygt ett par minuter in i filmen får vi se hur den urgamla seden att kröna en Majdrottning går till i byns skola. En efter en går eleverna fram till lärarinnan och viskar i hennes öra namnet på den de vill ska krönas. Jag blev riktigt förvånad när det visade sig att en mörkhyad liten tjej utsågs till drottning. När filmen spelades in för över 60 år sedan kan det kanppast ha tillhört vanligheterna att stöta på en tjej av afrikanskt ursprung på den engelska landsbygden.

Filmen gjordes 1944, mitt under brinnande krig, den spelades in och distribuerades av den regeringskontrollerade Colonial Film Unit. Vid andra världskrigets utbrott skapades enheterna Colonial Film och Crown Film som båda lydde under Informationsministeriet. Crown Film producerade i huvudsak filmer med anknytning till krigsmakten och Colonial Film tillkom för att sprida den engelska regeringens budskap i kolonierna. Tillsammans producerade de under krigsåren mellan 3000 till 5000 35mm filmer.

Med den kunskapen i bagaget blir det lättare att konstruera ett trovärdigt antagande om syftet med filmen. När filmen spelades in befann sig en stor del av den manliga befolkningen ute i kriget och kvinnorna arbetade i fabrikerna. Filmen har förmodligen producerats för att visas i kolonierna i Afrika och Västindien med syftet att locka arbetskraft till den idylliska engelska landsbygdens jordbruk. Den mörkhyade flickans funktion var att visa hur väl emottagna och uppskattade de skulle bli på kolonialmaktens hemmaplan.

Under allt det googlande och lustfyllda läsande jag ägnade mig åt för att få ihop den korta texten ovan hittade jag en mycket intressant artikel om filmindustrin i Ghana, mitt "andra hemland": Ghanaian Popular Cinema and the Magic in and of Film av Birgit Meyer.

Inga kommentarer: