fredag 23 januari 2009

Hans Lindström - satirtecknare

Från och med i dag har jag en av landets vassaste pennor som
"medarbetare" på bloggen - satirtecknaren Hans Lindström. Ni hittar en klickbar bild med "Dagens Lindström" i högerspalten.

Under den senaste tiden har han gjort en hel del teckningar om situationen i Gaza och fått mottaga e-brev som tycker att han är alldeles för enögd i sina teckningar. Det kommenterar han på sin blogg i något som kan beskrivas som ett personligt manifest. Det börjar:

Efter att jag nu på sistone har tecknat ganska mycket om Israels roll i Gaza, har jag fått ett antal mejl som har tyckt att jag nog borde tänka på att Israel minsann inte heller har det så lätt - och att jag borde göra lite teckningar ur den synvinkeln också.

I ett mejl från en sverigedemokrat anklagades mina Gaza-teckningar till och med för att vara antisemitiska (sic!), ett ord mejlskrivaren f.ö. inte ens kunde stava till. Vad man har menat är att jag inte ensidigt kan göra teckningar ur bara en synvinkel. Mitt svar på det, är att som tecknare är jag ingen kvoteringsmaskin som producerar alster för att göra alla nöjda och glada. Mitt jobb som satirtecknare är tvärtom att inte göra alla nöjda och glada. Den satirtecknare som gör alla nöjda och glada är en fullständigt värdelös satirtecknare.


Läs hela bloggposten

Inga kommentarer: