onsdag 28 juli 2010

Fiskmås+And=Sant?

Klicka på bilden för större format

Det här med fåglar har jag noll koll på. Fågeln till vänster kallar jag fiskmås, men jag misstänker att den har ett annat namn. Eller har verkligen fiskmåsar en mörk fläck på halva huvudet? 

Det jag undrar över är pippin till höger. Den här typen av fågel har blivit ganska vanlig i Uppsala under senare tid. Jag kan åtminstone inte påminna mig om att jag sett dem under särskilt många år.  Jag har bara sett dem runt Fyrisån i centrala Uppsala, där den håller ihop med fiskmåsar och änder.  Min fråga är följande: Är det en korsning mellan fiskmås och and?

Redigerad:

Personen bakom denna hemsida hörde av sig och skrev att "fågeln till vänster är en vuxen skrattmås i sommardress och fågeln till höger är en unge. På vintern har skrattmåsen inte brunsvart huvud utan vitt.

Skrattmåsen minskar i antal sedan 80-talet. Silltruten är numera rödlistad och nytt för i år är att också gråtruten är rödlistad. Så fåglar som folk fortfarande tar för givna är i själva verket hotade arter."

6 kommentarer:

Saladin sa...

Menar du den skulle vara produkten av 2 rasförrädare?? 2 kulturrelativister som ej räds beblandningens risker?! 2 självuppoffrande anhängare av identitetspolitik som ska exemplifiera det genom att avla fram.....det där??!!

Svarten sa...

Bananen

Jag hade inte en tanke på att det kunde vara en multikultipippi, men när du säger det så...

Vi får försöka komma på en lämpligt namn på arten - om den nu inte redan har ett. Något förslag?

Saladin sa...

Ja, vad sägs om "SD:s mardröm"?

Svarten sa...

Sueciae democratae nocturna suppressio

Tja. Varför inte.

Saladin sa...

En fågelnörd, förlåt, fågelskådare har löst mysteriet. Kan vi döpa om den till "Sueciae democratae nocturna suppressio"? Snälla snälla snälla>? SNääälllaaaaa Svarten, kan vi, kan vi??!

Umm....killen är tydligen tränare i TaeKwonDo OCH Body-builder.....sa jag fågelnörd?! Jag menade fågelprins!

Svarten sa...

Bananen

"Killen" är en fågelprinsessa :-)