fredag 30 juli 2010

Sverigedemokraterna och rasismen



I tisdags meddelade Staffan Gising, sverigedemokraternas (SD) första namn på valsedeln till kommunfullmäktige i Mariestad, att han lämnar partiet. På sin blogg skriver han att "den enda politik de verkar ha är att allt ont som sker i världen är muslimernas och islams fel. Man använder sig av samma retorik som nazityskland gjorde mot judarna."



Personen som intervjuas i denna videon , SD:s första namn till kommunfullmäktige i Filipstad, är fortfarande medlem i partiet.

4 kommentarer:

Jag sa...

skön filipstad-subbe haha. han hade inte mycket i lager i sitt svenska ordförråd :)

Tonårsmorsa / Fatou sa...

Avhoppet är förstås bra, men jag slutar ändå aldrig att förvånas över att personer "plötsligt upptäcker" att SD är rasistiskt och Islamfientligt?

Hur svårt kan det va, liksom? Särskilt efter partiledarens uttalanden i Aftonbladet i vintras:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article5978707.ab

Unknown sa...

oh.my.God!

Sydstatskepsen satt där den skulle!

Madelene sa...

HAHA! Filipstadskillen vill "bevara den svenska kulturen" såsom "fornminnen och julafton". Tillåt mig gapskratta, på vilket sätt är julafton förknippat med just svensk kultur? På vilket sätt är folk från andra länder ett hot mot fornminnen, julafton eller midsommarafton.

Oj oj dumma människor finns det gott om men jag fick mig i alla fall ett gott skratt.

I övrigt, den unge mannen borde fundera över att själv sätta sig i skolbänken igen, läsa svenska och utöka sitt ordförråd. Om man har en starkt tro eller åsikt, bör man åtminstone kunna argumentera för det med väl valda ord. Han säger ju själv att "det är bättre att prata" än att bruka våld. Han är ingen stor talare och hans åsikter tyder inte på någon intelligens av stora mått heller, men så är han ju också (ja, jag väljer att dra över en kam i detta fall) Sverigedemokrat.