tisdag 2 oktober 2012

Böneutrop


En muezzin, böneutropare

För några år sedan - vid närmare eftertanke var det faktiskt ganska många år sedan - besökte jag Istanbul. Jag tog en charterresa med ospecifierat boende och hamnade på ett litet skrutthotell i ett centralt beläget, tättbebyggt område med livlig trafik. Ingen höjdare direkt. Men, so what. Jag hade inte tänkt tillbringa min vakna tid på hotellrummet. Första morgonen vaknade jag tidigt av ett sjuhelvetes oväsen. Jag blev genast klarvaken och ordentligt rädd. Vad hände? Var det krig? Jordbävning? Det tog ett tag innan jag insåg vad det var frågan om; på vardera sidan om hotellet låg små moskéer som med knastrande högtalare på full volym meddelade att det var dags för dagens första bönestund, fajr.

Nåväl. Det hade det goda med sig att jag kom upp tidigt varje morgon under semesterveckan och kunde upptäcka staden på egen hand. Redan efter första dagen hade jag dock tröttnat på alla påträngande och envisa försäljare som hela tiden hoppade på mig, så stora delar av dagarna tillbringade jag i Istanbuls moskéer. Där var jag fredad. Utom i Blå moskén, som var rena turistfällan.

I Egyptens huvudstad Kairo har jag aldrig varit. Där upplevs böneutropen från stadens cirka 4 500 moskéer av många som ett stort miljöproblem. Visserligen finns de somliga som anser att böneutropen är ett "himmelskt interferensmönster", men andra säger sig vara beredda att slita huden av kroppen när det sätter i gång. För några år sedan bestämde sig regeringen att göra något åt det kaos som råder vid böneutropen. Förslaget att skapa ordning och reda i Kairos kakofoni presenterades första gången 2004 och stötte genast på motstånd från böneutroparna. Kampen om kontrollen över mikrofoner och högtalare hade börjat.

- Egyptierna har problem med timing, sade för ett par år sedan en ansvarig minister till brittiska The Telegraph Han fortsatte:

- Våra mål är att exakt ställa in tiden för böneutropen, så de sker vid samma tidpunkt från varje moské och att kontrollera kvaliteten på de röster som kallar till bön.

Regeringen har påbörjade arbetet med att centralisera utropen, som skall styras från Radio Kairo med hjälp av små boxar som kopplades till högtalarsystemet i moskéerna. Motståndet är kompakt från moskéernas böneutropare och regeringens plan har inte varit särskilt framgångsrik.

En böneutropare som tilldelats en box hävdar att många av Radio Kairos utropare är dåliga. När en reporter från Egypt Independent frågade honom vad han gör åt det, svarade han:

- Jag rycker ur kontakten.



I Sverige finns det omkring 200 moskéer, men endast åtta är speciellt byggda för ändamålet. Alla är "tysta", böneutropen sker endast inne i byggnaden. Men det kan bli ändring på det. Ismail Okur, ordförande i Islamiska föreningen, har lämnad in ett så kallat medborgarförslag till Botkyrka kommun om tillstånd för moskén i Fittja att ha böneutrop. Kommunens samhällsbyggnadsnämnd har tittat närmare på förslaget och har i en skrivelse sagt att det är "bullernivån och tidpunkten och frekvensen för bullret som kan vara relevant i en bestämmelse, inte vad det är för budskap som förmedlas." Kommunfullmäktige vill inhämta synpunkter från kommuninvånarna innnan de fattar beslut i ärendet.

Det enda parti i kommunen som är uttalat negativ till förslaget är kristdemokraterna, som hänvisar till en paragraf i Botkyrkas ordningsföreskrifter där det står att "propaganda eller andra budskap som riktar sig till personer på offentliga platser, får inte ske genom högtalare eller liknande utan tillstånd av polismyndigheten", skriver tidningen Dagen

Helena Benaouda, ordförande i Sveriges muslimska råd, säger till Svenska Dagbladet att frågan om böneutrop inte är någon stor sak för rådet.

- Vi har klarat oss så länge utan och det har gått bra.


En böneutropare är tradition - högtalare en innovation.

När profeten Muhammed 622 flydde från Mecka till Medina och grundade den första muslimska församlingen byggdes även en moské och dess förste böneutropare var Bilal ibn Rabah, en frigiven etiopisk slav. De fem dagliga bönerna är en av islams fem grundpelare och utgör således en mycket viktig del av religionen. Böneutropen är en central del av islams tradition. Dagens sätt att kalla till bön, adhan, skiljer sig dock från traditionen genom att man numera använder högtalare för att göra sig hörd, medan man tidigare körde unplugged. Det har alltså skett en avgörande förändring under de senaste decennierna, en anpassning till de rådande förhållandena med en högre bullernivå.

Hur relevant är det att i dag använda sig av böneutrop, när en klocka i Sverige är var mans (och kvinnas) egendom och de exakta bönetiderna är lätt åtkomliga?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vän till din dotter bra skirvet :)

Svarten sa...

Kul att min dotter har så kloka och klarsynta vänner :-)