måndag 15 oktober 2012

Fetaostens dag


Jag är uppväxt på getost. Hemma stod det alltid en Höganäskruka på en hylla i potatiskällaren och väntade på leveransen av getost för att lägga i saltlake. Mamma köpte den från bönderna i trakten. Jag kan inte påminna mig om att hon någonsin använde den i matlagningen, utan vi fick en skiva att äta rakt upp och ned eller på smörgås. Jag älskade det. Och gör det fortfarande.

När jag flyttade hemifrån och hamnade här i Uppsala blev det ingen getost under några år. Inte förrän jag fick tips om en grekisk butik i ett hörn av Vaksalatorget. Där kunde man köpa något som kallades feta, en get- och fårost importerad från Grekland. Jag var under flera år stamkund där. Nu finns osten sedan många år tillgänglig i de flesta butiker och jag äter den ofta. Senast i går, då frukosten bestod enbart av feta och gröna oliver.

Sedan den 15 oktober 2007 är det endast get- och fårost tillverkad i Grekland som får kallas för feta, det har EU bestämt. Det tycker jag är ett bra beslut. Och det är alltså därför vi uppmärksammar fetaosten lite speciellt just i dag. Nu på morgonen firar jag med en nygräddad frukostbaguette med isbergssallad, chilifyllda gröna oliver, rödlök, tomat och - feta!

När jag googlade på recept fetaost fick jag 1 470 000 träffar När jag googlade recept falukorv, av EU utnämnd till "garanterad traditionell specialitet", fick jag endast 252 000 träffar

Matkulturen förändras - och vi med den.

Inga kommentarer: