söndag 31 december 2006

Debbie Reynolds: If I Had A Hammer



Musikvideo med Debbie Reynolds: If I Had A Hammer (2:45)

Jag var in på YouTube för att försöka hitta någon lämplig musikvideo, som förmedlade samma budskap och känsla som Martin Luther King Jr i sitt tal I have a dream Efter en del letande kom jag att tänka på Pete Seegers och Lee Hays sång If I had a hammer. Sången var en stor hit med Trini Lopez 1963 - samma år som Martin Luther King Jr höll sitt berömda tal - och låg etta på topplistor i 25 länder. Även Peter, Paul and Mary hade stora framgångar samma år med sin version.

Det fanns flera videos på You Tube med olika artister som gjort sången. Eftersom jag tyckte det skulle vara kul med en mindre känd version, så började jag leta, titta och lyssna. När jag hittade videon ovan trodde jag knappt mina öron och ögon. Det här måste vara en av de värsta cover-versioner som någonsin gjorts på en känd låt. Allt, precis allt, är fel.

Kolla gärna in versionerna med Trini Lopez och Peter, Paul and Mary som referenser.

Inga kommentarer: