fredag 8 december 2006

Yolanda Odenyo hyllad i USA

Yolanda Odenyo, som tidigare spelade fotboll i Uppsalas Bälinge IF , flyttade förrra året till USA för att studera vid Oklahoma State University, som har ett mycket bra damfotbollslag. För några dagar sedan blev Yolanda, av tränarföreningen NCAA, inröstad som en av mittfältarna i First Team All-American.

- Det är en otrolig framgång för Yolanda att ha blivit utsedd bland så många elitspelare från hela USA.Yolanda är en speciell spelare som verkligen förtjänar den äran, säger assisterande tränaren Colin Carmichael på Oklahoma State Universitys hemsida

När Yolanda spelade i Bälinge var hon även ansvarig för ett projekt som kallades YoMoNe. Tillsammans med två andra tjejer i Bälinge IF - Mona Najib och Nera Smajic - arbetade hon med att få fler invandrartjejer intresserad av att spela fotboll.

I en artikel med rubriken Det behövs fler invandrare för att stärka svensk tjejfotboll, skriver Urban Emilsson på svenskdamfotboll.se:

"Varför skulle den då bli bättre? Jo, invandrartjejer är inte drabbade av jantelagen! De vågar sticka ut på ett helt annat sätt och säga att "jag är bra". En svensk tjej gör nästan aldrig det. "Kompisen är bra men inte jag", resonerar man. Ett fint exempel på detta fick jag för några år sedan när jag frågade en invandrartjej i Stockholm. Kom du med i Stadslaget. Nej, svarade hon. "Jag fick aldrig chansen att visa hur bra jag är!"

Bonus: Matchbild/Yolanda Odenyo

Klicka nedan vid "Etiketter" för fler bloggposter om Yolanda.

Inga kommentarer: