måndag 11 december 2006

Rikki Jai: Sumintra



Musikvideo med Rikki Jai: Sumintra (5:55) Sångtext/Lyrics

1989 besökte jag första gången Trinidad, för att under fem veckor få frossa i calypso-/socamusik i samband med karnevalen. Det var en fantastisk upplevelse. Varje dag besökte jag olika konserter och fick se alla de stora artister jag tidigare bara hört på skiva.

I slutet av 80-talet började "chutney soca" - socamusik med rötterna i den indiska musiktraditionen - att etablera sig på allvar. De stora chutney-favoriterna 1989 var Mr. Bissessar med sångerskan Drupatee Ramgoonai och, fram för allt, Rikki Jais Sumintra. Jag köpte med mig båda skivorna hem och de har snurrat åtskilliga varv på grammofonen sedan dess.

Här kan du läsa om hur chutney soca har utvecklats: From Caroni Gyal to Calcutta Woman

Sajten ChutneyZone håller dig uppdaterad om vad som händer i dag.

Inga kommentarer: