En föreläsning av Mattias Gardell:
Islamofobi i ord och handling (UR Play) Med utgångspunkt i en mycket konkret kränkning av en muslimsk kvinna i en svensk park ger religionsforskaren och professorn Mattias Gardell en levande skildring av hur många svenskar förhåller sig till islam. Han sätter detta sedan i förhållande till hur verkligheten egentligen ser ut, både här i Sverige och i den muslimska världen.
12 kommentarer:
Som en av mina favoritförfattare och akademiker kan jag bara inte vänta på hans litterära inslag i islamofobin - den kommande boken om ämnet.
Ja, nämn en muslimsk tjej som aldrig hört ord som dessa... :P Fast jag fattar inte vad det skulle tjäna till, om jag flyttade 1 mil, till stället jag växte upp? Nä, de är inte kloka de där... Nynazisterna!
Älskar verkligen denna föreläsning. Han visar så väl att man inte behöver vara muslim för att inse att man måste acceptera varandras olikheter utan att ta sig rätten att hata och kränka.
Oj, vad trevligt att se The Banana!
Har du börjat blogga igen?
Kliar det i fingrarna?
:-)
Annars, Mattias Gardell är lysande.
Han har otroligt kraftfull retorik och förmåga att närma bilden av verkligheten till de som är i publiken. Det är alltid någonting nytt som man hör från hans föreläsningar.
När Vilks ska föreläsa om konsten och yttrandefriheten och som exempel visar avbildningar av profeten Muhammed blir det ett jäkla liv på vissa muslimer. Vilks utsätts för våld, hot, mordbrandsförsök och demonstrationer.
När Gardell föreläser om islamofobi och använder sig av liknande bilder, t.ex. Muhammed i "intimt umgänge" med en gris, höjs han till skyarna av muslimer.
Förklara det den som kan.
Ida:
tack :). Inte börjat blogga igen men det har kliat ordentligt under vissa perioder.
Svarten:
Nu är väl kontrasterna inte just de du målar upp, speciellt med tanke på vilka det är som har kommenterat här. Förklaringen ligger snarare i syfte och sammanhang - precis som att han kan säga "åk hem d-a muslimf****" utan att någon reagerar mot honom medan samma uttryck på gatan skulle väcka avsky, reaktioner och kanske legalt ingripande.
Bananen
Jo, men det är just det där med syftet som är det intressanta. Vilks rondellhund är ju relativt oskyldig i jämförelse med de tidelagsbilder Gardell visade. Det handlar tydligen inte om avbildningar i sig utan om vilket syftet tros vara. "Demoniseringen" av Vilks har gått så långt att många muslimer (och även icke-muslimer) förutsätter att hans syfte är att kränka. Man kan ju fundera över vem/vilka som skapat denna situation, Vilks själv eller hans belackare.
Svarten:
Men Vilks har ju vid upprepade tillfällen sagt att han vill provocera och kränka! Det har ju varit en av hans motiv hela tiden!
Bananen
Klart att han vill provocera med sin konst. Hans träskulptur Nimis har provocerat svenska myndigheter i 30 år. Men kränkt blir inte någon för än den själv anser sig kränkt. Det finns snart inget invektiv som inte använts för att beskriva Vilks som person och konstnär, men jag har aldrig läst eller hört att han själv ansett sig bli kränkt.
Ett uttalande som detta av Vilks tyder dessutom på en viss klarsyn: "De som attackerar mig är extremister och sådana får man inte ge vika för. Sedan får man inte blanda ihop dessa extremister med vanliga muslimer."
Svarten,
Visste du inte att enligt islam, räknas det inte enbart handlingar - utan *syften*
Vilket mål man har med en del handlingar - är det väldigt viktigt.
Ida
Självklart har syftet med en handling stor betydelse. Därmed inte sagt att resultatet av handlingen blir vad som åsyftades. Jag tänker på Kurt Westergaard som ritade "muhammedteckningen". Han säger: ""Det er ikke Muhammed. Tegningen viser, at der er terrorister, der er inspireret af dele af islam som deres åndelige ammunition. Det er det, som tegningen viser, og det er også det, jeg altid har sagt".
I egenskap av konstnär och skribent kanske du rent av själv har erfarenhet av att syftet/uppsåtet inte alltid sammanfaller med resultatet.
Fantastiskt bra föreläsning
Har lagt den som ett inlägg på min blogg
Skicka en kommentar