tisdag 24 juni 2008

Kom tillbaka, Ardis!

Ardis (Fagerholm) var en artist som jag uppskattade mycket när hon 1994 kom med sin första skiva, Love Addict. Sången Prayer for Africa har både jag och min dotter (som var tre år när skivan släpptes) lyssnat på massor av gånger under årens lopp.

Två år senare kom skivan Women och jag blev helt övertygad om att Sverige äntligen hade fått sin första riktiga soulrock-drottning. En lång och framgångsrik karriär för Ardis var vad jag hoppades på. Men istället blev det tyst. Helt tyst.

Enligt Wikipedia har hon tillfälligt dykt upp i ett par musikaliska sammanhang och har i all tysthet skapat sin egna musikstil som hon kallar island music. Snälla, Ardis, kom tillbaka och dela med dig av musiken. Vi saknar dig.

Journalisterna skrev ofta, med all rätt, att Ardis' röst påminde om Eartha Kitts Det blev även en del kommentarer om hennes "djuriska utstrålning". Jag minns särskilt en nöjesskribent på Upsala Nya Tidning som skrev något om att hennes sätt att röra sig på scenen förde tankarna till en svart puma.

Några dagar senare kom det en insändare från representanter för en kvinnoorganisation som var mycket upprörda över att kvinnor liknades vid vilda djur. Nöjesredaktören försvarade dock skribentens formulering och avslutade genmälet med att han själv inte skulle ha något emot att liknas vid ett lejon.



Musikvideo med Ardis: Ain't nobody's business Text / Lyrics

Diskografi

3 kommentarer:

nitza sa...

Ja just, det var hennes namn ju vi satt och sökte efter en natt, du, nu kommer jag ihåg vad hon heter :)

Anonym sa...

Oj, ja, jag fullkomligt älskade henne. Jag hittade nyligen mina två gamla skivor med henne och var tvungen att söka på nätet efter hennes namn. Hoppades på att finna någon fler skiva att införskaffa. Dansar gärna loss även idag till hennes musik. Grym.
Minns att jag, som f övr gillar män, och då var ca 20 år, tyckte att hon måste vara jordens sexigaste kvinna. Jag hade aldrig haft en sådan åsikt om en tjej tidigare, men hon var så jä-la het att det nästan gjorde ont.
Skulle verkligen verkligen vilja höra mer av henne.

Anonym sa...

Shotgun e en riktigt cool låt!