fredag 6 juni 2008

Bob Dylan om Barack Obama

Bob Dylan ställer ut målningar, teckningar och skisser gjorda på turnéer under åren 1989-1992. Utställningen The drawn blank series visas på Halcyon Gallery i Mayfair, London, med början 14 juni.

Times Online publicerade igår en lång artikel om utställningen. Journalisten intervjuade Dylan på ett mörkt hotellrum i Odense, Danmark. När den egentliga intervjun var avslutad fick Dylan frågan vad han ansåg om den politiska situationen i dagens USA och den pågående valrörelsen. Han svarade att "we've got this guy out there now", Barack Obama, som ändrat definitionen på vad politik och en politiker är. Dylan säger att han känner sig hoppfull om att en förändring kan komma till stånd.

Personligen rekommenderar jag Barack Obama, och alla andra politiker, att lägga några rader ur Dylans klassiker, The times they are a-changin', på minnet:

Come senators, congressmen, please heed the call.
Don't stand in the doorway, don't block up the hall.

Come mothers and fathers throughout the land,
and don't criticise what you can't understand.
Your sons and your daughters are beyond your command.
Your old road is rapidly agin.



Text / Lyrics

1 kommentar:

Anonym sa...

Bara så du vet är jag en old dylan fan.
Ja jag vet att det är svårt att tro men allt syns inte vaken åsikter eller ålder .
Du jag tar en mandelskorpa till som jag köpte till ett itaklienskt vin men än segrar skumpan