onsdag 18 juni 2008

Multikulturella Jessica Fichot och Tara Linda

Det blev en bra början på dagen. Jag satt vid datorn och skummade nyheterna på Google News. I en artikel om Barack Obama stötte jag på formuleringen "gypsy jazzer Jessica Fichot", som tydligen skulle framträda vid någon konsert. Det där med "gypsy jazzer" tyckte jag lät spännande, så jag gjorde genast en sökning på hennes namn. Jag hamnade först på hennes MySpace där jag lyssnade på fem underbara sånger från debutalbumet Le Chemin och besökte sedan hennes hemsida

Jessica Fichot är född i USA och uppväxt i Frankrike med en fransk pappa och kinesisk mamma. Hon bor numera i USA. Om jag skulle försöka beskriva hennes multikulturella musik, så blir det något i stil med jazzig fransk chanson-tradition med inslag av öster- och västerländsk folkmusik. Mjukt och melodiskt.

När jag skrollar nedåt på Jessica Fichots MySpace-sida fastnar blicken på en annan kvinna med dragspel på magen, Tara Linda. Jag klickar på bilden och hamnar på Taras MySpace Lyssnar på de sex sånger som finns på sidan och inser att jag gjort dagens andra fynd.

Klickar mig vidare till hennes hemsida och får bland annat veta att hon förutom sin solokarriär medverkar i två band; Tara Linda & the Blue Fur Monkeys spelar jazzig blues och ökenkabarémusik (sic). När hon framträder med Sombra de La Luna blir det Tex-Mex-musik från 1930-talet.

Två musikaliska fynd redan till dagens första kopp kaffe. Inte illa.

Inga kommentarer: