onsdag 25 juni 2008

200 000 träffar på calypsovideo

Som bloggare och nätnörd har man sina egna målsättningar och jubileum. Alla försök att intressera nära och kära om att en viktig milstolpe har uppnåtts är fullständigt meningslösa och bemöts oftast med total oförståelse på gränsen till förakt. Men man kan ju alltid skriva av sig på bloggen. Fördelen är att man slipper möta eventuella läsares nedlåtande blickar.

Förra sommaren spelade legenden The Mighty Sparrow in en hyllningssång till presidentkandidaten Barack Obama. Sången är en calypso i traditionell stil och heter Barack the magnificent I augusti träffades Obama och Sparrow - eller Birdie, som vi calypsofreaks säger - i Brooklyn och Obama fick ett exemplar av skivan. Händelsen uppmärksammades med bild och artikel i en amerikansk veckotidning för västindier och skivan spelades på några mindre radiostationer. Mycket mer än så blev det inte.


Jag fick kännedom om Sparrows skiva av en ren tillfällighet när jag googlade på hans namn. Efter ett idogt sökande på nätet lyckades jag hitta ett ställe där man kunde ladda ner sången, jag minns att det var lite drygt 40 andra som redan gjort det.

Jag googlade ihop ett knippe bilder och gjorde mitt allra första, mycket enkla, bildspel med Windows Movie Maker Den 11 februari postade jag videon på bloggen och laddade upp den hos YouTube och DailyMotion Sången har sedan dess omnämnts i flera amerikanska nättidningar och det har länkats till videon. Nu på morgonen noterade jag att videon totalt haft över 200 000 träffar.

Tja, det var dagens lilla jubileum. Som sagt, vem annan än jag skulle ha något intresse av att uppmärksamma det.

2 kommentarer:

nitza sa...

Ett stort grattis.

Svarten sa...

Det är bara du som förstår mig, Nitza!