lördag 14 juni 2008

Klockstapeln vid Uppsala missionskyrka

Jag har lite då och då stått och betraktat klockstapeln vid Missionskyrkan i Uppsala och funderat över vad det där klotet högst upp inom parantestecknen symboliserar. Hur har konstnären tänkt? Vad vill han att vi ska associera till?

Och så - plötsligt! - insåg jag det självklara svaret. Det syftar naturligtvis på den gamla fina sången He's got the whole world in His hands

Om det nu verkligen är vad konstnären tänkt sig, det vet jag inte, men jag har bestämt mig. Så är det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har du hört om lösningen på kyrktornet?? till en spåman som blev så glad över den lösningen.
Jag tycker din lösning på klocktornet är bra.
Den andra berättelsen får berättas av den påhittige om du nån gång blir nyfiken.

Svarten sa...

Klart jag är nyfiken. Berätta!

Anonym sa...

Absolut ska jag be den du när mentor till att berätta själv.
yrsliga natthälsningar

nitza sa...

En dag för några år sedan var vi hemma hos en känd siare och hans fru som vi ungås med en del pga våra hundar. Siaren var på ganska bra humör eftersom han kort innan vårt besök mött Jesus som kommit gående i hans trädgård när han var ute och klippte gräset, som jag förstog så hade samtalet varit ganska givande mellan dom båda herrarna. Från siarens trädgård hade man utsikt över byns vackra kyrka vars torn var krönt med ett klot med ett kors på. Jag vet inte om han gått och tittat på kyrktornet någon längre tid eller om det var mötet som fått han att fundera över varför man sätter ett kors över ett klot.
Hur som när vi diskuterat saken fram och tillbaks en stund så sa jag. "Kanske är det en symbol för Guds makt över jorden".
Siaren blev enormt glad över att jag löst problemet åt honom och efter den gången så fick jag hans årsbok vage år så länge dom bodde kvar här i närheten av där vi bor.
För några månader sedan for vi ut dit dom bor nu och trots att det gått en del år sedan vi hade våran diskution vid kaffebordet i deras kök så blev han enormt glad att träffa oss igen.
Det blev en lång historia, men det var den andra lösningen på kyrktornens utformande.