fredag 9 januari 2009

Mohamed Omar: Jag är en radikal muslim

I dagens Expressen publicerades en artikel av Mohamed Omar med rubriken Gaza har gjort mig radikal Artikeln avslutas:

De muslimska länderna behöver enas i en federation eller union liknande EU eller USA. För att kunna försvara sina invånare mot kolonialism, exploatering och förtryck från Västvärlden. Därför ansluter jag mig till den världsvida islamistiska rörelsen och därför stöder jag nu Hamas, Hizbollah och Iran.

Jag är en radikal muslim. Och det säger jag med stolthet.


På sin blogg skriver Omar i dag:

Vad den muslimska världen behöver är en ny Khomeini som kan fånga upp och organisera de starka krafter som släppts lösa genom Israels massaker i Gaza.

Från värdekonservativ sufist till anhängare av Hamas, Hizbollah och ayatollah Khomeini. Vart ska det här sluta? Jag hänger helt enkelt inte med i Omars tankegångar och tvära kast. Jag ser fram emot hans utlovade artiklar där han i detalj lovat att förklara vad han menar med "radikal muslim".

3 kommentarer:

Omar sa...

Khomeni var både värdekonservativ och sufi så vad är problemet?

Jo, problemet är att tror en massa saker om Hamas, Hizbollah och Khomeini som inte är sanna.

Börja med att läsa en biografi om Khomeini av Hamid Algar. Den finns på nätet.

Svarten sa...

Jag hade, som sagt, sett fram emot dina kommande artiklar där du lovade att i detalj förklara begreppet "radikal muslim". Nu ser jag att du i en kommentar på din blogg skriver att det där med "radikalisering" och "radikal" bara var en "medveten provokation".

Så jag undrar fortfarande vart det här kommer att sluta...

Anonym sa...

Jag tror han (Muhamed Omar) vill förbereda svensken på att sharia-lagar snart kommer införas här i landet.