fredag 23 januari 2009

Slå inte din fru!



Jag tänker inte agera försvarsadvokat åt knäppgökar som i någon religions namn försvarar våld mot kvinnor. Jag tänker inte heller försöka förringa det hela och sopa skiten under mattan. Men jag tillåter mig att undra hur det kommer sig att Aftonbladet lägger ut en video med en sjävlärd imam i Australien som 2003 höll ett föredrag där han säger att det är OK att slå sin fru och sedan sätter de rubriken "Filmen världen fördömer".

Om man gör en sökning på Google News på imamens namn, Samir Abu Hamza, får man just nu över 400 träffar. Nyheten har färdats runt hela jordklotet innan imamen ens har hunnit få på sig tofflorna.

Jag letade upp imamens 50 minuter långa föredrag på nätet för att se i vilket sammanhang det citerade orden yttrades. Vad han faktiskt säger är, att som en absolut sista utväg är det OK att slå sin fru på armen med en tandborste (sic!). Strax innan yttrandet lyfter han ett varnande finger och upprepar två gånger: "Slå inte din fru!"

Nä, jag tycker inte man ska slå sin fru på armen med en tandborste, jag tycker bara det ger en något annorlunda och mer nyanserad bild än den som målas upp i Aftonbladets video. På videon ovan finns både Aftonbladets klipp och ett utdrag ur imamens föredrag.

Dessutom vill jag gärna rekommendera bloggposten Kvinnor om islam och koranen där det presenteras en helt annan tolkning av
den vers i koranen som påstås ge mannen rätt att slå sin fru.

Inga kommentarer: