fredag 19 april 2013

Filodeg



När jag skrev detta inlägg för ett ett par veckor sedan visste jag ingenting om filodeg I dag vet jag heller inte särskilt mycket med säkerhet, förutom att den har flera olika namn beroende på i vilket land den dyker upp. Den kan - naturligtvis - fyllas med många olika ingridienser och fyllningen avgör vad rätten skall heta. Men, skriver bloggaren Dalmatian Mom, "även bland kroaterna finns en del meningsskiljaktigheter angående vad den egentligen skall heta/.../allt beroende på var i landet man befinner sig". Den mest originella benämningen på degen hittar jag hos Adelina Gross AB, som kallar den för fyllodeg och degiga fyllon har jag ju sett en del utav.

Enligt Wikipedia introducerades den filodegsbaserade maträtten burek (även börek, byrek, būrek, burekas och Бурек) i det forna Jugoslavien 1498 av en turkisk bagare från Istanbul. Det sägs ha skett i staden Niš i nuvarande Serbien. Jag får också en sökträff där en bloggare med rötterna i Irak presenterar ett recept på borek, burek, börek som påminner om franska crepes.

Vad jag med säkerhet vet är att det finns många lockande recept där filodeg ingår, själv har jag ännu bara testat två av dem, filo- och fetafrestelse och köttfärs i filodeg med vitlök, paprika och fetaost Det sistnämnda blev en omedelbar favorit. Gott och matigt. Och jag kommer definitivt att försöka mig på att laga fler filorätter. Jag är dock mycket tacksam för att det finns färdiga filodegsblad i litet format att köpa. Varför kommer ni att förstå efter att ha kollat in videon ovan.

2 kommentarer:

nitza sa...

Äh, ta dej en fyllo deg i stället

Dalmatian Mom sa...

Kul att du har hittat till min blogg. Detta sättet att göra filodeg på är en variant (som jag använde när jag inte hade stort köksbord utan kavlade på liten yta). Klappar man in degen med lite olja och drar ut den med händerna går det väldans snabbt och lätt. Mycket godare än köpe fyllo :)

Se här: http://dalmatianmom.blogspot.se/2013/03/hemmagjord-filodeg.html