söndag 21 april 2013

Allhelgonakyrkan och mjölnaren Helge


I går var jag på dop i Allhelgonakyrkan i Stockholm. Kyrkan byggdes 1917 i Helgalunden, som ligger på en liten kulle vid Skanstull på Södermalm. Kyrkan ritades av arkitekten Joel Norborg och invigdes den 28 april 1918 av ärkebiskop Nathan Söderblom Kyrkan tillhör i dag Katarina församling

Jag kom i god tid till kyrkan och hjälpte till med att pynta samlingssalen där vi efter dopet skulle dricka "kyrkkaffe" och äta smörgåstårta. Mitt bidrag till pyntningen bestod i att blåsa upp fyra ballonger. På hatthyllan vid entrén till samlingssalen hittade jag en träskiva på vilken någon klistrat upp ett pappark med information om kyrkan. Jag gjorde inga anteckningar om informationen utan skriver nu ur minnet, men jag är ganska säker på att det hela ändå blir rätt.

På 1600-talet fanns på kullen, där kyrkan i dag står, en väderkvarn som ägdes av Helge Helgesson. Han fick även ge namn åt kvarnen/platsen som kallades Helgan. Helge var kyrkvärd i Katarina kyrka och blev anklagad för att ha förskingrat pengar ur församlingens fattigkassa. Så Allhelgonakyrkan och Helgalunden har således ursprungligen inget med helgon att göra, utan namnen härrör från en mjölnare med tvivelaktig vandel

Se bilder från dopet

Inga kommentarer: