tisdag 30 april 2013

Inköp av skärpstav

Om man går och köper en dyr Globalkniv så måste man naturligtvis sköta om den väl. Därför gick jag i går och köpte en billig skärpstav av metall. Det borde jag inte ha gjort fick jag lära mig i dag. Istället borde jag ha köpt en keramisk skärpstav för 995 kronor. Jaha. Men nu är det så att kniven jag köpte kostade exakt lika mycket som den keramiska skärpstaven. Jag är ju ingen yrkesmässig kock, utan kniven används endast i mitt singelhushåll så slitaget blir inte särskilt stort. Och när den dagen kommer då kniven har förlorat skärpan kan jag lika gärna köpa en ny kniv istället för att använda samma summa till att köpa en keramisk skärpstav. Eller hur?

Det här skriver jag bara i ett försök att övertyga mig själv om att jag inte ska gå och köpa en svindyr skärpstav. Framtiden får utvisa om jag lyckades.

Inga kommentarer: