fredag 4 juli 2008

Hundförbud på Framfickan i Uppsala

Jag har tidigare skrivit om uteserveringen i Uppsala hamn som jag tycker är det vackraste området i centrala Uppsala under sommaren. I år har serveringen fått ny ägare och hela personalstyrkan har bytts ut.

Personligen saknar jag det härliga gänget som tidigare arbetade där och sommar efter sommar spred en vänligt välkomnande stämmning omkring sig. Så trots det vackra vädret och läget har det denna sommar blivit mycket glest mellan besöken på serveringen.

Igår kväll gjorde jag emellertid ett kort nedslag på Framfickan och reglerade vätskebalansen med en fatöl. Det var mycket folk där, men ett par äldre personer med en liten knähund var inte välkomna. Framfickan tillåter inte hundar att vistas på serveringen.

Enligt gällande lagstiftning finns det inget förbud mot hundar på uteserveringar, så länge de inte vistas där livsmedel hanteras, det vill säga bakom disken eller i köket. Ställets ägare har dock rätt att avgöra om hundar skall tillåtas eller inte.

Jag är själv allergiker, men har mycket svårt att förstå ett förbud mot hundar på uteserveringar. Om det är av hänsyn mot oss allergiker så borde även hundägare som inte har sin hund med vägras tillträde, eftersom allergenet sprids lätt via kläder och hår från hundägarens bostad. Om man som hundallergiker ser en hund så sätter man sig helt enkelt en bit ifrån den.

Att förbjuda hundar av hänsyn till andra gäster, i en miljö där rökning är tillåten, tycks dessutom vara inkonsekvent. Alla känner väl till texten på cigarettpaketen; rökning dödar och rökning skadar allvarligt dig själv och personer i din omgivning. Sedan har vi det här med starka parfymer som också framkallar allergiskareaktioner.

Möjligen kan jag tycka synd om hundarna på uteserveringar där berusade gäster ragglar mellan borden och inte har koll på vart de sätter ner foten. Men då är det gästen som skall avvisas, inte hunden. Fyllhundar är ett betydligt större problem än riktiga hundar. Viss serveringspersonal tycks inte känna till att det strider mot alkohollagen att servera en märkbart berusad gäst och kan ge den som serverar böter eller fängelse.

Vov!

Se även Sommarjobb på uteservering och Ät schyst i Uppsala

Tillägg 1 augusti 2008:

Några dagar efter att jag postat inlägget ovan besökte jag åter Framfickan och såg gäster med hund på serveringen. Även senare har jag vid några tillfällen sett hundar där.

Jag frågade en servitris hur det förhöll sig med hundförbudet och fick svaret att det numera är OK med hundar på uteserveringen. Personalen ser helst att gäster med hund sätter sig vid serveringens utkanter, vilket kan vara klokt, om man vill minska risken för att någon av misstag trampar på en hund som ligger på marken.

3 kommentarer:

nitza sa...

Så talar en människa som bryr sej.

Anonym sa...

Vaaa? pafym ge allergi nä dra på trissor min kyl vore tom utan parfymer, hmm###"¤##fn yrslig känner jag mig utan dofta gott

Rolf sa...

Man kan även ha en egen del avsatt för de som har med hundar likt det är på bussar.

Men som allergiker själv förstår jag att hundhår sitter i kläderna hos hundägarna och sprids lika mycket ur dessa till de som ej tål hundhår.

Jag tål hundar, men ej katter och ännu mindre parafym och deoderanter mm av konstlade dofter. Däremot tål jag blommor och andra naturliga dofter.

Det är ett minst lika stort problem att inte tåla deoderanter, parafymer och värst av alla är AXE:S produkter de får jag andnöd av på några sekunder.