fredag 18 juli 2008

Sommarjobb på uteservering

Jag gillar att en varm och solig sommardag sitta på en uteservering och slappa, titta på människor och ta sig tid att upptäcka detaljer i den omgivande miljön. Under de senaste tio åren har det blivit ganska gott om uteserveringar i Uppsala. De flesta café- och restaurangägare i innerstaden som har möjlighet att ställa ut några bord och stolar har gjort det.

En av Uppsalas största och populäraste uteserveringar heter Framfickan och har ett fantastiskt fint läge vid hamnen i Fyrisån. På serveringen finns stora parasoller som skyddar mot både sol och regn, värmelampor och filtar gör det möjligt att sitta ute även om det skulle bli lite kyligt.

Enligt vad jag hört har serveringen målsättningen att ha öppet i stort sett alla dagar under sommaren, även vid småruskigt väder ska åtminstone en personal finnas på plats. Men vad gör den övriga personalen när det regnar och gästerna uteblir? Dom är arbetslösa. Ingen sol, inget arbete och ingen lön.

När jag kollade "Schysta listan", som innehåller de företag som tecknat kollektivavtal med Hotell- och Restaurangfacket, fanns inte Framfickan med.


Framfickan, och den intill liggande restaurangen Santorini, bytte ägare i år. Krögarparet som tidigare drev verksamheten under närmare tio år är nu misstänkta för det mest omfattande skattefusk som uppdagats i Uppsalas krogvärld under de senaste åren.

Se även bloggposten Ät schyst i Uppsala

1 kommentar:

nitza sa...

Det är skamligt, har man jobb så ska inte vädret va det som avgör om jag får lön eller inte, har jag sommarjobb 1 månad så ska jag ha lön för 1 månad.. Borde det int gå att lägga sådana där skitstövlar under blockad på något sätt.