söndag 20 september 2009

Azra Dulimans "Nya fröken Sverige" blogg

Azra Duliman, "Nya fröken Sverige", har jag skrivit om tidigare Ni som följt hennes blogg vet redan att hon sedan några dagar numera bloggar på sajten Finest.se Där kommer hon, enligt vad hon själv skriver, "att vara det svarta (och enligt mig själv kloka) fåret bland en hel massa av ytligheter och nonsens."

Hennes blogg återfinns på länklistan Muslimer som bloggar

Se Azras insändare i Dagens Nyheter söndagen 13 september,
där hon uppmanar kvinnor "att släppa ut håret och våga visa skönheten".  Klicka på bilden för läsbart format.


5 kommentarer:

mammamarie sa...

Saken är dock den att jag inte tror det är någon muslimska med hijab som inte VÅGAR släppa ut håret "och vara vacker". Anledningen varför de har sin sjal på huvudet ligger, i de allra flesta fall i allafall, betydligt djupare än så.

Men det tror jag nog du redan vet.

Svarten sa...

MM

Personligen fick jag uppfattningen att hon inte specifikt riktar sig till muslimska kvinnor, utan kvinnor i största allmänhet och särskilt inom den akademiska sfären samt inom sitt blivande yrkesområde som jurist.

Men det vore onekligen intressant att höra henne ge sin syn på muslimska kvinnor som bär någon form av huvudduk. Enligt GT/Expressen har hon sagt "att hon vill förändra bilden av muslimska kvinnor".

Jag gissar att hennes svar blir, typ, att det är naturligtvis upp till var och en att avgöra. Men efter den insändaren skulle jag inte nöja mig med det.

Habiba sa...

Kanske var jag en aning för hård i min kommentar om Azras insändare?

Svarten sa...

Habiba

Vart skrev du den kommentaren?

Habiba sa...

Oj hjälp! Då kanske jag aldrig skickade iväg den :S. Det måste va så. Men det gör inget. Den var ändå inte viktig :p