tisdag 1 september 2009

Nya provokationer från Sarah Maple

Den unga brittiske konstnären Sarah Maple är en av många begåvningar jag försöker hålla lite koll på och jag har tidigare uppmärksammat henne vid flera tillfällen Nu var det ett tag sedan jag kollade in nyhetsflödet omkring henne och det var först i dag jag upptäckte att hon medverkat vid den internationella kulturfestivalen i Manchester

Mycket av Sarahs konst kretsar kring kulturkrockar, könsroller och kommersialiseringen av kvinnokroppen. Den här gången ställde hon sig i skyltfönsteret i ett varuhus iklädd baddräkt och utsmyckad som de kvinnor vilka deltar i traditionella skönhetstävlingar.

Hennes urspungliga idé var att det bredvid henne skulle hänga en affisch med texten "Women! Flash your tits for a discount", men det blev för mycket för varuhusets ägare som sa "nej". Istället höll hon upp skyltar med den och andra texter.



Sarah Maple i skyltfönstret hos House of Fraser under den internationella kulturfestivalen i Manchester, Storbritannien.

4 kommentarer:

Habiba sa...

Ojojoj lite av en provokatör. Hon verkar intressant...aldrig hört talas om henne faktiskt :S! Ska kolla upp henne närmare...

Och Svarten länken till min blogg är fortfarande kvar. Skulle du kunna ta bort den? Skulle uppskatta det jättemycket

Svarten sa...

Habiba

Det blir en mycket märklig situation om andra skall bestämma vad jag länkar till. Vill du inte att bloggen skall vara tillgänglig för alla finns det åtgärder du kan vidtaga, t.ex. att lösenordsskydda den.

Habiba sa...

Har inte bestämt att du ska göra något. Har frågat dig om du kunde ta bort min blogg, men ok :). Jag frågade dig förut och du tog bort den men sen vips är den tillbaka :S.

Då vet jag. Tråkigt för mig. Du får absolut göra som du vill...

Svarten sa...

Habiba

Jag utgår ifrån att den som startar en offentlig blogg vill ha besökare, vilket är ett rimligt antagande, och försöker så gott jag kan att styra besökare till vissa bloggar.

Om bloggaren vill begränsa tillgängligheten så finns det, som sagt, ett flertal åtgärder den själv kan vidtaga.